6 نکته برای اولین روز کاری

بعد از قبول هر شغلی، یکی از مهمترین و کلیدی ترین زمان، اولین روز کاری است. بهترین حالت این است که خود شرکت میزبان شما، برنامه ی جامعی برای اولین روز کاری داشته باشد به نحوی که حداکثر استفاده را از این روز ببرد ولی متاسفانه شرکتها چنین برنامه مدونی ندارند(قبلا اینجا و اینجا نوشته ام) و حتی دیده شده که در اولین روز کاری فرد حتی میز کار وی نیز آماده نیست. به همین دلیل بهتر است فرد جدیدالاستخدام برنامه ای برای خود تدوین کند تا ضمن اینکه استرس ناشی از ورود به محیط جدید به حداقل  میرسد، تصویر اولیه ای(First Impression) که از خود در محیط کار ایجاد می کند، کاملا مدیریت شده باشد. به این منظور این اقدامات توصیه می شود:

اولین روز کاری

تدوین سوالات و ابهامات موجود

سوالات و ابهاماتی که هنوز برای شما باقی است را روی کاغذ بنویسید و همچنین تعیین کنید که میخواهید این سوالات را از چه کسی بپرسید. این کار بخش زیادی از استرسی که ناشی از ابهام است را به حداقل میرساند.

مدیریت تصویر سازی کنید

تلاش کنید ادراکی که دیگران از شما دارند را خودتان ایجاد کنید. به این مدیریت تصویر سازی می گویند. مدیریت تصویر سازی اینگونه تعریف میشود: رفتارهای فردی افراد جهت حفاظت و نگهداری از وجهه شخصی خود یا تاثیرگذاری بر نحوه ادراک افراد مهم دیگر از آنها. این تصویر از حضور به موقع در محیط کار، منظم بودن در روزهای ابتدایی، شیوه لباس پوشیدن شما و حتی شیوه احوال پرسی شما نشات میگیرد. 

اهدافی برای خود در شغل تعریف کنید و تمام یا بخشی از آنرا به همکاران و رئیس خود بگویید.

اینکه شما هدف داشته باشید در زندگی یک اصل است ولی این تعیین هدف و اطلاع رسانی آن در مدیریت تصویر سازی شما هم نقش مهمی دارد. ضمن اینکه به محیط کار شخصی شما و مسیر شغلی شما هم جهت میدهد. 

تغییرات احتمالی محیط کار خود را پیش بینی کنید

در روانشناسی اصطلاحی هست تحت عنوان تفکر فاجعه. فرد تلاش می کند بدترین موقعیت ممکن را پیش بینی کند تا در هر شرایطی تسلط خود به محیط را اثبات کند. نه به این شوری شوری، ولی تمامی احتمالات را در نظر بگیرید. این جنس از پیش بینی اعتماد به نفس شما را نیز تا حدودی بهبود می دهد. در این شرایط انتظارات را نیز حداقلی تعریف کنید.

بعد از قبول شغل، برای کف خواسته‌ی خود وارد سازمان شوید ولی برای سقف آن تلاش کنید.

تلاش نکنید روز اول کار زیادی انجام دهید

یکی از خطاها این است که فرد تلاش میکند روز اول به سختی کار کند و خروجی زیادی داشته باشد، به دلایل مختلف از جمله اینکه به قواعد احتمالی بازی آشنا نیست، خرابکاری هایی می کند. افراد دیگر و به اصطلاح ناظران، تلاش آنها برای سختکوشی را نمیبینند ولی خطاها را بلی. روی اول را تا میتواند گوش کنید و مشاهده. این بهترین استراتژی حتی برای هفته اول کاری است.

مراکز قدرت شناسایی کنید

اینکه چه کسی رئیس است مهم است ولی اینکه چه کسی تصمیم گیرنده است مهمتر. قاعدتا این دو نفر باید یکی باشند ولی در واقع و در بیشتر موارد یکی نیستند. به همین دلیل است که بهتر است چند روز اول کاری دقت کنید ببینید که مراکز قدرت و تصمیم گیری در سازمان چه کس یا کسانی هستند.

با این اقدامات ساده ولی کلیدی میتوانید یک مسیر حرفه ای را در سازمان خود شروع کنید و کمترین خطا و بهترین تصویر ممکن از خود را ایجاد کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *