مدیر خوب بودن ساده است ولی آسان نیست…

در این نوشته، تعدادی از مشخصه های یک مدیر خوب از دیدگاه یک نیروی جوان نسل هزاره یا چیزی تا حدودی شبیه دهه هفتادی های ما در ایران را نوشتم. بازخورهای خوبی هم در این خصوص دریافت کردم و البته سوالات مکرری که هر کدام حکایت از مسئله اساسی نسل های دیگر با این نسل جدید است. سوال هایی که حکایت از تفاوت های اساسی در نگرش و رفتار این نسل دارد و اینکه این نسل خواسته های تا حدودی متفاوتی نسبت به نسل قبل دارند. ولی لازم دیدم یک فیدبک را اینجا  به صورت عمومی پاسخ دهم.

دوستی اشاره کرده که خب همه‌ی این مواردی که شما فرمودید یعنی اینکه در کل بایستی آدم خوبی باشیم. اینکه ساده است.

دوست عزیز، شاید سخت ترین کار دنیا خوب بودن باشد. خوب بودن ساده است ولی نیاز به تمرین دارد. هوش هیجانی یک مفهوم به شدت ساده است در ظاهر ولی در عمل شاید از سخت ترین مهارتهای آموختنی باشد. اینکه یک مدیر حرف و عملش یکپارچه باشد، خیلی ساده است. ولی آیا همین شما که از پرسنل خود انتظار تعهد به سارمان و تعلق به شغل را دارید، در عمل هم همین مطلب را رعایت می کنید. افرادی که با شما کار می کنند خیلی سریع این موضوع را درک می کنند که شما اگر توصیه ای دارید خود نیز به آن عمل می کنید یا فقط از دیگران انتظار دارید.

به عنوان یک مثال دیگر، نسل جدید انتظار دارد شما به عنوان مدیر وی، میل به یادگیری داشته باشید. این مشخصه علاوه بر این تحقیق در تحقیق دیگری در این نوشته ذکر شده است. چقدر شما میل به یادگیری دارید، چقدر سوال میپرسید و چقدر راه حل میدهید؟ در ظاهر کار ساده است ولی در عمل چقدر به آن پایبند هستیم؟ هنگام واگذار کردن امور به زیردستان یا همکاران یا در تعامل با آنها چقدر درحال دریافت اطلاعات، و راه حل از آنها هستیم، چقدر سوال میپرسیم از آنها و چقدر به آنها راه حل می دهیم. علی الاصول مدیری که میل به یادگیری بالایی داشته باشد، تعداد سوالات بیشتری می پرسد. خب این یکی از مشخصه های مدیر خوب است، ساده است ولی پیچیده…

مدیریت خیلی ساده و عقلایی است ولی چقدر به اصول آن پایبند هستیم، چقدر رفتار ما تابع آزمون و خطاست، روزی چندبار به جای اینکه از نتیجه تجربه دیگران استفاده کنیم، همه چیز را خودمان تجربه می کنیم.

خوشبختانه اغلب تئوریهای نه از آزمایشگاه و کتابخانه، که از بطن کارگاه و محیطهای صنعتی بیرون آمده و از آنجا به میحط های دانشگاه و کتابخانه ها راه پیدا کرده است.

مدیریت ساده است ولی نیاز به تمرین دارد.

پیروز و پایدار باشید.

مفید بود با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *