استاندارد سرمایه گذاری در منابع انسانی(IIP)

مدلها و استانداردهای منابع انسانی در دنیا به قدری متنوع شده اند که انتخاب از میان آنها برای کارگزاران منابع انسانی کمی سخت شده است. ​از این نمونه می توان به موارد ذیل اشاره کرد. آنچه در این نوشتار به آن پرداخته خواهد شد، بند ۴ از مدلهای ذیل است که تحت عنوان مدل سرمایه گذاری در منابع انسانی یا استاندارد سرمایه گذاری در منابع انسانی شهرت یافته است.

  1. مدل منابع انسانی دمینگ
  2. مدل منابع انسانی بالدریج 
  3. مدل منابع انسانی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت
  4. استاندارد سرمایه گذاری در منابع انسانی (IIP)
  5. مدل توسعه گر منابع انسانی
  6. مدل بلوغ قابلیت منابع انسانی
  7.  مدل جوایز رهبری سرمایه انسانی  

استاندارد سرمایه گذاری در منابع انسانی (IIP)

یکی از معتبر ترین استانداردهای منابع انسانی، استاندارد سرمایه گذاری در منابع انسانی است. این مدل در دهه ۱۹۹۰ با هدف ایجاد یک معیار پایه برای ارتقاء کیفیت آموزش و توسعه سازمان های دولتی و خصوصی انگلستان ارایه گردید و با استقبال وسیعی در دنیا مواجه شد. هر سازمانی که تمایل دارد کارکنان خود را از همه سطوح سازمان، مشارکت دهد و تعهدی بسیار به شرکت و مشتریان آن داشته باشد، آمادگی دارد که یک سرمایه گذار شود. استاندارد سرمایه گذاری کنندگان در منابع انسانی ، بزرگترین جایزه برای یادگیری و توسعه در انگلستان محسوب می شود. این مدل درصدد کمک به سازمان­هایی است که در پی کسب بهره­وری بالاتر، رشد پایدار و سودآوری بیشتر از طریق تمرکز روشن روی گام های عملی و قابل سنجش هستند. در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰۰ سازمان در سراسر دنیا در کشورهایی مثل استرالیا، دانمارک، فرانسه، آلمان، سوئد، هلند، مصر، زلاندنو و امارات متحده عربی، به طور رسمی به عنوان سرمایه گذاران در منابع انسانی شناخته شده اند.

سازمان هایی که متقاضی احراز این گواهینامه هستند – بدون توجه به بخش­، اندازه و محل سازمان و زمان – می توانند اقدام به ارزیابی خود با توجه به شاخص های ارایه شده نمایند و یا از طریق تماس با یکی از مراکز مربوط به IIP درخواست ارزیابی نمایند. سازمانی که بتواند نشان دهدکه استراتژی های توسعه کارکنانش، عملکرد سازمان را بهبود بخشیده و نیروی کاری مؤثر، با انگیزه و متعهد ایجاد کرده اند، برنده جایزه می شود.

مطابق با آنچه که IIP انگلستان – سازمان مسؤل اداره امور مربوط به IIP – ارائه کرده است­، IIP چارچوبی برای بهبود توان رقابتی و عملکرد کسب و کار، از طریق ‍‍ یک رویکرد برنامه ریزی شده برای تعیین و ابلاغ اهداف به کارکنان و توسعه آنها برای تحقق آن اهداف می باشد . این مدل، همانطور که در شکل ذیل مشاهده می شود، سه اصل و ده معیار دارد که با استفاده از آن میزان بلوغ و تعالی سازمان در حوزه منابع انسانی سنجیده و ارزیابی می­شود.

اصل ۱:  تدوین استراتژی های بهبود عملکرد سازمان

معیار ۱: استراتژی بهبود عملکرد سازمان به طور واضح و روشن تعریف و درک می‌شود.

معیار ۲ : یادگیری و توسعه به منظور بهبود عملکرد سازمان برنامه‌ریزی می‌شود.

معیار ۳ : استراتژی‌هایی برای مدیریت کارکنان به منظور افزایش برابری فرصت توسعه آنها تدوین می‌شوند.

معیار ۴ : قابلیت‌های مدیران باید برای رهبری ، مدیریت و توسعه کارکنان به طور مؤثر و واضح تعریف و درک شود.

اصل ۲ :  اقدام برای بهبود عملکرد سازمان

معیار ۵ :  مدیران در رهبری، مدیریت و توسعه کارکنان به طور مؤثری عمل می‌کنند.  

معیار ۶ : کمک افراد به سازمان، تقدیر و با ارزش تلقی می شود.

معیار ۷ : افراد به منظور پذیرش مالکیت و مسؤلیت از طریق مشارکت در تصمیم‌گیری تشویق می‌شوند.

معیار ۸ : کارکنان به طور مؤثر یاد می گیرند و توسعه می یابند.

اصل ۳ : ارزشیابی تأثیر سرمایه گذاری در منابع انسانی بر عملکرد سازمان

 معیار ۹: سرمایه گذاری در منابع انسانی عملکرد سازمان را بهبود می‌دهد .

 معیار۱۰ : بهبود ها به طور مستمر انجام می شوند به طریقی منابع انسانی مدیریت و توسعه داده شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *