مدل مارس(MaRS) در رفتار سازماني

مدل ها هميشه بهترين ابزار براي شناخت مفاهيم انتزاعي است. مدلها به ما كمك مي كنند تا جنبه ها و ابعاد مختلف يك مفهوم را درك كنيم و راحت تر در ذهن بسپاريم. در حوزه رفتار سازماني هم مدل هاي مختلفي معرفي شده است. هيچكدام از جمامعيت و مانعيت كامل برخوردار نيست ولي من حيث المجموع، كمك فراواني به درك ما از مفهوم كلان رفتار سازماني خواهند داشت. مدل مارس(MaRS) به جنبه هاي مختلف اين موضوع مي پردازد كه چرا افراد در محيط كار اينگونه رفتار مي كنند. شكل ذيل به خوبي گوياي اين مدل است و البته هر كدام از اين ابعاد نياز به توصيف و تبيين داردكه بايستي در اين خصوص مطالعه شود:

Picture11

قبل از اينكه هر رفتاري از كارمند خود را مورد بررسي و سوال قرار دهيد، لازم است نقش و مسئوليت خود را در خصوص عوامل فوق بررسي كنيد. آيا ما به عنوان مديران منابع انساني، توانسته ايم به عنوان مثال انگيزه لازم را براي فرد فراهم كنيم، متناسب با توانايي هاي وي، از وي انتظار داشته باشيم و چقدر در فهم و درك نقش به وي كمك كرده ايم. شرايط زمينه اي مانند فرهنگ و غيره را تا چه حد ارزيابي و بهبود داده ايم. تا چه حد در زمان استخدام به مشخصه هاي فردي توجه كرده ايم.

رفتار و نتايج هر فرد محصول اين عوامل است.

پيروز و پايدار باشيد

با دوستان خود به اشتراك بگذاريد.

1 دیدگاه دربارهٔ «مدل مارس(MaRS) در رفتار سازماني»

  1. بازتاب: رسالت مدیر منابع انسانی | قراول، دیدبان رفتار سازمانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *