رسالت مدیر منابع انسانی

هر کدام از ما در طی زندگی نقش های متفاوتی را ایفا میکنیم. هر کدام از این نقش ها وظایفی در مسیر رسالتی دارد. من همزمان نقش پدر، همسر، فرزند، مدیر منابع انسانی، معلم، دوست و … را ایفا میکنم. در هر کدام از این نقش ها هم رسالتی را بر عهده دارم و برای رسیدن به آن رسالت، وظایفی را انجام میدهم. همینطور که در حال خواندن این نوشته هستید، ابتدا مجموعه نقش هایی که در حال ایفای آن هستید را مرور کنید، سپس بررسی کنید رسالتی که در هر کدام از این نقش ها بر عهده دارید چیست. این تمرین کمک زیادی به بازبینی بسیاری از وظایفی که در حال انجام آن هستیم میکند ضمن اینکه شاید باعث شود تجدید نظری در برخی رسالتهایی که بر عهده دارید صورت دهید.

در این نوشته میخواهم بر نقش مدیر منابع انسانی متمرکز شوم. فرصت عید زمان مناسبی برای من بود تا تمرین فوق را انجام دهم و برخی رسالتهایی که داشتم را بازبینی کنم. ممکن است برای برخی از نقش هایی که داریم تا کنون رسالتی تعریف نکرده باشیم. مثلا به عنوان یک فرزند، چه رسالتی داریم؟ یه به عنوان دوست و الی آخر…

من به عنوان مدیر منابع انسانی رسالتی دارم

فرایند انتخاب و گزینش سخت و دقیق، اولویت اول یک مدیر منابع انسانی است. کنترل ورودی سازمان، خیلی کم هزینه تر از کنترل فرایندها و رویه ها است. تلاش هر مدیر منابع انسانی بایستی متمرکز بر این موضوع باشد که پستهای سازمانی در کمترین زمان ممکن، و با مناسب ترین فرد به لحاظ تطبیق مهارتها، تجارب، آموزشها و شایستگی ها تکمیل گردد. انتخاب از بیرون و یا داخل اهمیت چندانی ندارد، مهم خالی نماندن پستهای سازمانی است که البته بر حسب شرایط بایستی تصمیم گرفت کدام گزینه مناسب تر است.

توسعه افراد موجود در سازمان، موضوع بعدی است که مطرح میشود. به جهت اهمیت موضوع، این توسعه را بایستی به دو گروه توسعه مدیران و توسعه کارکنان تقسیم نمود. به دفعات مشاهده کرده ایم که مدیران از ضعف مهارتهای مدیریتی و سرپرستی رنج میبرند و به تبع آن سازمان نیز هزینه های گزافی را از این بابت میپردازد. مدیری که مهارت برنامه ریزی و سازماندهی ندارد و تکنیکهای آن نیز آشنا نیست چگونه میخواهد یک تیم ۵ یا ۱۰ نفره را اداره کند، از طریق آزمون خطا؟ این همان نقطه ای است که سازمانها از آن آسیب میبینند.

تعادل میان خواست کارفرما-کارمند، موضوع دیگری است که البته به نظر از پیچیده ترین و سخت ترین رسالتهای مدیر منابع انسانی است. کارکنان درخواست مرخصی بیشتر، دریافتی بیشتر، مزایای رفاهی بیشتر و مسائلی از این دست هستند و از طرف دیگر کارفرما نیز عملکرد بیشتر، انگیزش بیشتر، تعهد و رضایت شغلی بیشتر و مانند آنرا درخواست دارد. ایجاد تعادل کامل میان این خواست که بسیار دشوار خواهد بود(البته از دور سهل به نظر میرسد ولی در میدان عمل ممتنع). 

تعیین بهترین عملکردها از طریق تبیین دقیق نقش فرد از دیگر رسالتهای کلیدی مدیر منابع انسانی است. این کار را میتوان از طریق تعریف وظایف کلیدی افراد، نقش هایی که در سازمان دارند و شاخص هایی که میزان موفقیت افراد در نقشی که بر عهده گرفته اند را مشخص میکند انجام داد. اغلب افرادی که در اطراف خود میبینیم درک درستی از نقش خود ندارند. در مدل مارس(MARS) رفتار سازمانی یکی از موارد کلیدی و اثرگذار در رفتار افراد، ادراک نقش است. مدیر منابع انسانی رسالت دارد به افراد کمک کند درک درستی از نقشی که سازمانها به آنها واگذار کرده داشته باشند. ما در سال در حدود ۲۵۰۰ ساعت در سازمان حضور داریم پس چه بهتر درک درستی از آنچه در این ساعات صرف میکنیم داشته باشیم.

آنچه اشاره شد، اهم امور برای بنده در حوزه منابع انسانی است. ممکن است برای شما کمی و تماما متفاوت باشد. مهم این است که بدانیم رسالت ما چیست.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *