Overqualified

از سیر تا پیاز استخدام افراد با کیفیت بالاتر از نیاز – Overqualified

مساله ای که بنده و دیگر دوستان منابع انسانی این روزها زیاد با آن در مصاحبه ها مواجه می شویم، برخورد با افراد باصطلاح" Overqualified" در مصاحبه ها است. اتفاقاتی که یک سال اخیر در کشور افتاده و مشکلاتی که گریبانگیر سازمانهای مختلف شده است، تعدیل نیرو بوده و در حال حاضر بازار کار شامل بسیاری از افراد بسیار عالی شده که بعضا برای پست مورد نظر فراتر از واجد شرایط بوده و حاضرند با حقوق پایین تر مشغول بکار شوند.
سوالی که اینجا برای اکثر دوستان منابع انسانی پیش می آید این است:
افراد با تجربیات و تخصص بالاتر از حد انتظار ما برای پست مورد نظر(Overqualified) وقتی پستی که به مهارت و شایستگی کمتری نیاز دارد را انتخاب می کنند یک سری مزیت هایی با خود به سازمان می آورند. مثل تجربیات غنی، پتانسیل مدیریتی، نیاز کمتر به آموزش و غیره. ولی بسیاری از مدیران موقع استخدام آنها شک می کنند که نکند نتوان وی را مدیریت نمود یا اگر من این فرد را استخدام کنم آیا با گذشت زمان انگیزه خود را از دست خواهد داد؟ آیا فرد ماندگاری در شرکت خواهد بود یا با یافتن شغل بهتر شرکت را ترک می کند؟

به طور کلی، موارد زیر در صورت استخدام افراد Overqualified محتمل است در سازمان اتفاق بیافتد:

۱. کم شدن انگیزه: اگر به فردی مسئولیت کمتر از مهارتش یا حقوق کمتر داده شود انگیزه خود را از دست می دهد و به محض یافتن فرصت مناسب سازمان شما را ترک میکند.
۲. خطر کاهش عملکرد: استخدام فردی که فراتر از واجد شرایط شغل است منجر به کم شدن عملکرد می شود. وقتی کارمند احساس کند برای شغلش زیاد است، از همه توانش استفاده نمی کند و اندازه پایلوت شغل فعالیت می کند. این باعث بی حوصلگی، کسل شدن و زدگی از شغل می شود.
۳. خطر از دست دادن استعدادهای فعلی: این خیلی هیجان برانگیز است که شما بهترین استعدادها را با حقوق کم استخدام کنید.اما باید به تاثیرات منفی آن هم توجه کنید. دیگران ممکن است این استخدام را به عنوان کاهش فرصت های پیشرفت شغلی خود در سازمان شما در نظر بگیرند و سازمان را ترک کنند.
۴. کاهش هزینه های آموزش: کم شدن هزینه های آموزش به دلیل اینکه این افراد در کار خود با تجربه و متخصص هستند بعلاوه اینکه زمانی که بقیه بر روی آموزش می گذارند اینها می توانند برای بهبود عملکرد و خلاقیت های جدید استفاده کنند.
۵. آوردن مهارت های جدید: این افراد با خود مهارت های تازه ای به سازمان می آورند که باعث بهبود ارائه خدمات و بهبود شیوه های کاری در سازمان می شود.
۶. اضافه شدن شبکه ای گسترده به سازمان: به دلیل با تجربه بودن این افراد با لیستی از افراد و سازمانها آشنا هستند که می تواند به شبکه سازی سازمان شما نیز کمک کند.

با مجموع مزایای ذکر شده به نظر استخدام این افراد آنقدرها هم بد نیست و در صورت مدیریت درست مزایای زیادی برای سازمان خواهد داشت. به این منظور پیشنهاد میشود به این سه مورد توجه ویژه ای داشته باشید:

۱. به چرخه شغلی که قبل از ورود به شرکت شما داشته و انگیزه وی برای گرفتن پست مورد نظر توجه کنید. متوجه شوید اولویت های وی در زندگی وکار چیست، سعی کنید یکی از آنها که درتوان شماست برآورده کنید.
۲. پس از استخدام آنها را درگیر شغل کنید تا تعهد آنها بالا رود. مثلا آموزش و هدایت عده ای را بر عهده آنها بگذارید. فرایند جدید راه بیاندازید و هدایت آن را به آنها بسپارید یا وظایف چالش برانگیز به وی بسپارید به وی اختیار و مسیولیت بدهید و دیگر مشارکت هایی که فرد احساس ارزش بکند.
۳. مسیر شغلی وی را برایش روشن کنید که بداند با ورود به شرکت شما چه مسیرهایی را می تواند طی کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *