در شرايطي كه بيشترين صدايي كه ميشنويم مبتني است بر آمار بيكاري، تعداد بيكاران، جمعيت دكتري و فوق ليسانس بيكار و …؛ عده اي نيز هستند كه كه در انتخاب يك شغل از ميان ساير مشاغل مردد هستند. اين گروه نه تنها هم اكنون مشغول به كار هستند بلكه پيشنهادهاي زيادي هم دارند كه به سازمانهاي ديگر بپيوندند. اين گروه همان افرادي هستند كه طبق اصل 20-80 دارند سازمانهاي را اداره مي كنند. قسمتهاي تخصصي را انجام ميدهند و به اصطلاح يك تنه مجموعه اي را مي چرخانند. اينها همان متخصصين هستند.
شايد جالب باشد كمي به اطراف نگاه كنيم. شما مكانيك بيكار پيدا نمي كنيد. صافكار بيكار پيدا نمي كنيد. نقاش ساختمان بيكار هم خير، با اينكه اوضاع ساخت و ساز در ركود است با اين حال اگر به هر كدام از اينها نياز داشته باشيد، بايستي چند روزي دندان روي جگر بگذاريد. برنامه نويس بيكار هم پيدا نمي كنيد. منظورم كسي است كه برنامه نويسي بلد باشد، نه كسي كه ليسانس يا فوق ليسانس برنامه نويسي دارد. حتي يه كارشناس منابع انساني هم اگر بخواهيد ماه ها بايستي جستجو كنيد و حتي بايستي او را با پيشنهادات اغوا كننده اي متمايل به ترك سازمان فعلي و جذب شدن به سازمان خود كنيد. اساسا هركسي توي اين مملكت با اين وسعت كاري بلد باشد، حتي اگر اين كار درحد سفت كردن يك پيچ باشد، در همين اوضاع ركود هم بيكار نيست. به اين گروه مي گويند متخصصين
حال برويم سر اصل بحث، در همين گير و دار دوستان سوال مي كنند كه بين شغل فلان و بهمان كدام را انتخاب كنم.
جواب خيلي ساده است، آنكه براي شما ارجحيت دارد. ولي قسمت سخت اينجاست كه نمي دانيم كدام شغل ارجحيت بيشتر براي ما دارد. كمتر روي ترجيحاتمان تمركز كرده ايم. اغلب نمي دانيم چه مي خواهيم. اين نكته را در مصاحبه هاي شغلي بسياري هم ديده ام. وقتي از افراد در مورد شاخص هاي انتخاب شغلش مي پرسيم، معمولا اغلب جواب در لحظه صادر مي شود و تفكري در اين حوزه نكرده اند.
يك كاغذ و خودكار برداريد، هرچه به ذهنتان ميرسد بدون هيچ سانسوري روي كاغذ بنويسيد. هيچ چيز را فيلتر نكنيد. با هر ادبياتي كه دوست داريد. با هر نگارشي كه دوست داريد. فقط بنويسيد. اغلب ترتيبي كه در نوشتن ذكر مي كنيد،همان ترتيب اولويت شما در انتخاب شغل است.ولي بعد از اينكه احساس تخليه فكري كرديد. مدتي صبر كنيد، شايد نصف روز، يك روز يا حتي يك هفته. مجدد به ليست رجوع كنيد، آيتم رو بازبيني كنيد و در اين مرحله اولويت هاي خود را به تعدادي در حدود 3 تا 5 اولويت خيلي مهم و 5 تا 7 اولويت مهم مرتب كنيد.
از اينجا به بعد انتخاب خيلي راحت تر ميشود. هر شغلي را مبتني بر اين ترجيحات مي توانيد امتياز دهيد و انتخاب كنيد.
اين نسخه در هر تصميم گيري مي تواند مورد استفاده قرار گيرد.
موفق و پيروز باشيد.
اگر مفيد بود با دوستان خود به اشتراك بگذاريد.
مرسی دکتر