هومیوپاتی و مدیریت استعداد

امروزه انسان ها کليدی ترين و حساس ترين عنصر سازمانی محسوب مي شوند و اکثر نظريه های جديد سازمانی و مديريت، اشاره به چنين عامل حساسی دارند. اما آنچه مسلم است انسان ها ذاتا با هم تفاوت دارند.کارکنان و مديران سازمان ها اگرچه شباهت هايی با هم دارند، ولی از نقطه نظرات متعددی با يکديگر متفاوتند و اين تفاوت ها، مديريت بر انسان ها را مشکل تر می کند. رفتار انسان دارای جنبه های گوناگونی است که موجب شده همواره به عنوان يک موجود پيچيده شناخته شود و پيش بيني حرکاتش را مشکل يا غيرممکن سازد. اين ناتوانی، بيشتر ناشی از عدم شناخت کافی در مورد طبيعت شخصيت افراد و تفاوت های فردی آنهاست؛ شخصيتی که در کودکی شکل گرفته و رفتار انسان را در قالب خود قرار مي دهد. پيچيدگی های اين قالب به حدی است که باعث ايجاد رفتارهای متنوعی مي شود و چالش های جديدی را پيش روی مديران قرار می دهد.

از آنجا که هومیوپاتی با گرفتن تابلوی بالینی و شرح حال مراجعین (client) و گرفتن علایم و نشانه های شخصیت افراد کرده و سپس شروع به درمان می کند می تواند پیش بینی کند که هر کس سرجای خودش است یا نه؟ که در اینصورت مدیران با این توانایی می توانند در گزینش افراد در پستهای شغلی استفاده کنند و نقاط ضعف و قوت افراد را بشناسند.

افراد از جهت ساختمان بدنی و اندامها، چهره و زیبایی، نیروی جسمانی عواطف، گرایشات و سازگاری با محیط با هم متفاوتند و همه این تفاوتها در رفتار آنها بروز می کند. شناخت این ویژگی های منحصر بفرد در هر فرد به مدیران کمک می کند بهتر مدیریت کنند و انتظارات نابجا نداشته باشند. مدیران بدلیل وظایف و مسئولیت های خطیرشان باید بر رویدادها مسلط باشند نه اینکه رویدادها آنان را احاطه کنندکه تحقق آن منوط بر شناخت درست خود و دیگران و موقعیت هاست.  با هومیوپاتی می توان به راحتی به شخصیت خود حتی گوشه هایی از آن را که تابحال ناآگاه بوده اید واقف می شوید و واکنشهایتان را در قبال شرایط و موقعیتهایی که تابحال قرار نگرفته اید حدس بزنید.منشاء شخصیت افراد عوامل وراثتی و محیط و Life style که فرد در ان رشد کرده می باشد که در جلسات هومیوپاتی همانطور که در پست قبل توضیح دادم از فرد سوال خواهد شد.

با استفاده از شخصیت شناسی می توان:

  • برای ورود پرسنل جدید و شناخت آنها در جلسه مصاحبه بهره گرفت. هرچند مهمترین عامل ورود افراد مناسب به سازمانهاست ولی داشتن یک سیستم کارآمد برای برگزاری مصاحبه‌های شغلی و اجرای بهینه فرایند استخدام برای یک سازمان کافی نیست، بلکه برای یک مدیر این نکته اساسی است که اعضا و کارکنانش را با کم‌ترین اصطکاک زیر یک چتر که همان سازمان است گرد آورد و مهم‌تر از آن، هر کدام از نیروهای سازمان در جایی قرار بگیرند که برای آن جایگاه «ساخته» شده‌اند.
  • مدیر می تواند خود را بهتر بشناسد. گاهی کارمندان بهتر از خود مدیر، وی را می شناسند ومی توانند واکنس های وی را حدس بزنند و این اصلا خوب نیست. مدیر باید درابتدا واکنشها، هیجانات و رفتارهای خود را به خوبی بشناسد و نقاط ضعف خود را بهبود دهد و از نقاط قوت خود به خوبی استفاده کند.
  • شناخت پرسنل سازمان:  شناخت دیگران به ما کمک می کند بتوانیم تعامل بهتری با آنها داشته باشیم. اختلافات راحت تر حل شود، بدانیم فرد چگونه انگیزه می گیرد، مذاکره با وی چگونه باید باشد. نقایص وکمبودهای فرد را از طریق فراهم کردن امکانات آموزشی رفع کرد، یا شغلی برای فرد در نظر بگیریم که متناسب با شخصیت وی باشد که در نتیجه سبب ایجاد حس خوب در فرد و بالا رفتن راندمان کاری شود.
  • با شناخت خود و دیگران می توانیم استرسها و تنشها را کاهش دهیم و توانایی مقابله با مشکلات و بحرانهای اجتناب ناپذیر را در خود افزایش دهیم. ممکن است کوشش و تلاش شخص برای انطباق یا تنش مستمر ذخایر بدنش را تحلیل ببرد و ان را در برابر بیماری آسیب پذیر سازد حتی منجر به اختلالات جسمانی یا مختل شدن دستگاه ایمنی و کاهش توان مقابله و مبارزه ی بدن شود کسانیکه دارای مشاغل پرتنش و شغل های حساس هستند و کمتر درمهار و کنترل آن نقش دارند بیش از دیگران در معرض بیماری اند.

هرچند کارکنان در زمینه هایی با هم مشابهت دارند ولی مدیر باید این را بپذیرد که افراد کاملا از هم متمایز هستند و افراد منحصر بفردند. در صورتی مديران، قادر به مديريت اثربخش در واحد تحت نظارت خود خواهند بود که با اساس تفاوت های فردی آشنا باشند و در همه مراحل انتخاب، استخدام، آموزش، ارزيابی عملکرد و به کارگيری اثربخش منابع انسانی واحد محل کار خود، از اين يافته های علمی بهره گيرند و به پيش بيني رفتار افراد بپردازند.  اصل تفاوت های فردی یکی از اصول مسلم و پذیرفته شده در علوم رفتاری است. با قبول این اصل باید به بررسی این تفاوت ها در افراد پرداخته شود. هومیوپاتی روشیست که بمن در این امر کمک کرد. بع بعدا تست های شخصیت شناسی دیگری مانند MBTI و Disk را کار کردم و همینطور تست هخای شخصیت شناسی زیادی که می تواندی از آنها در جای مناسب استفاده کنید. در مقاله بعد به معرفی کیس های شخصیت شناسی هومیوپاتی خواهم پرداخت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *