آیا شما مدیر وحشتناکی هستید؟

مدیر وحشتناک کیست؟ گاها ما رفتارهایی داریم که از نظر خودمان هم کاملا طبیعی است ولی از نظر ناظر بیرونی ممکن است غیر طبیعی یا حتی آزار دهنده باشد. در این نوشته میخواهم برخی رفتارهایی که از نظر ناظر بیرونی مثبت ارزیابی نمیشود را توضیح دهم. اگر یک یا چند مورد از این رفتارها را دارید، از سمت دیگران مثبت ارزیابی نمیشود.

وجود این رفتار، غیر از اثری که روی رفتارهای شخصی و تعاملات میان فردی میگذارد، اثرات سازمانی هم دارد. به عنوان مثال یکی از مهمترین دلایل چرخش شغلی، رئیس بد است. اثر این چرخش شغلی و ضربه‌ی آنرا سازمان میخورد. یا دزدی در کار که ناشی از بروز رفتارهای ناعادلانه با فرد باشد هم از دیگر اثرات مدیر وحشتناک است.

در ادامه برخی رفتارهای آزاردهنده که از شما یک مدیر وحشتناک میسازد را بحث میکنیم.

توجه بیش از حد از به جزئیات

اغلب مسیر شغلی که روسا و مدیران طی میکنند از کارشناس خوب میگذرد. به این مفهوم که ابتدا کارشناس خیلی خوبی بوده اند و سازمان تصور کرده، حال که ایشان کارشناس خوبی است، حتما مدیر خوبی هم خواهد بود. مزیت این فرد در توجه به جزئیات و انجام بهینه کار کارشناسی بوده و اکنون نیز تصور میکند اگر همان مسیر گذشته در کارشناسی را طی کند، پستهای بیشتر انتظار وی را میکشند ولی تصوری باطل است. بهترین رئیس، رئیسی است که حجم فعالیت کارشناسی وی میل به صفر کند. وظایف رئیس و مدیر چیز دیگری است. حال از سمت زیردستان و همکاران وی، این رفتارها و دقت بیش از حد به جزئیات و دخالت در تمامی امور، به نوعی رفتار آزار دهنده تلقی میشود. این دخالت های جزئی، تمامی انرژی مدیر را به خود اختصاص میدهد و وی را از کار اصلی که برعهده اش هست، یعنی مدیریت تیم، باز میدارد.

بی توجهی به رفتارهای ناشایست سایر پرسنل

یکی از مهمترین وظایف مدیر، تنظیم تعاملات میان زیر دستان است. به نحوی که جریان کاری به صورت عادلانه و به تناسب توزیع شده باشد و غیر از سلسله مراتب سازمانی، رویه‌ی دیگری داخل تیم جاری نباشد. به اصطلاح کسی به کس دیگر باج ندهد. کسی مورد آزار قرار نگیرد. قلدری در تیم وجود نداشته باشد. متاسفانه ما چشممان را به بخش زیادی از آزاری که در محیط کار وجود دارد بسته ایم و تلاش می کنیم به آن حیطه وارد نشویم. اگرموردی هم گزارش شود از آن چشم پوشی میکنیم و ندید میگیریم. منظورم آزار جنسی است. آزار جنسی الزاما ناشی از تماس فیزیکی نیست، مزاحمت های تلفنی یا حضوری، نگاه های ازار دهنده، حرفهای آزار دهنده و …کم شابعاتی در درون سازمان نشنیده ایم و اغلب چشم پوشی کرده ایم. قطعا این چشم پوشی بزرگترین کمک به فرد ازار دهنده است و اغلب هزینه های این آزارها را شخص آزار دیده متحمل میشود. حال مدیری که چشم بر این موارد ببندد، از دید سایرین مدیر وحشتناک و ناکارآمدی است.

نبود اولویت بندی در ارتباطات

مدیری که اهم فی الاهم نکند، مدیر خوبی نیست. مدیری که نتواند تشخیص دهد به کدام ارتباط وقت بیشتری اختصاص دهد و کدام ارتباط و جلسه را زودتر تمام کند مدیر خوبی نیست. کارکنان احتیاج دارند که تماسهای منظم با مدیر خود داشته باشند. جالب است بدانید طی یک تحقیق در سال 2015، از بین 600 کارمند تنها 23 درصد از آنها از کم و کیف ارتباط با مدیر خود راضی بوده اند.

فیلتراسیون شدید اطلاعات

سانسور و فیلتر کردن اطلاعات یکی از وظایف مدیر است. ولی تا چه حد؟ چه اطلاعاتی مورد نیاز تیم است، چه اطلاعاتی را تیم نباید بداند؟ کدام بخش از اطلاعات ضروری و کدامیک مازاد است؟ آنچه در دنیای واقع دیده میشود اغلب مدیران کارکنان خود را در یک فضای ایزوله و به اصطلاح تاریک از لحاظ اطلاعات نگه میدارند. ممکن است دلایل زیادی برای سانسور اطلاعات وجود داشته باشد ولی این نکته را در نظر بگیرید که کارکنان هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشند، احساس شراکت و تعلق بیشتری هم خواهند داشت.

لیست رفتارهای مخرب که از یک مدیر تصویر وحشتناکی درست میکند بسیار بیشتر از این است، اینها مواردی که اغلب بیشتر درگیر آن هستیم. بررسی کنیم اگر هر یک از این موارد را انجام میدهد، تلاشی برای بهبود آن داشته باشیم.

پیروز و پایدار باشید.

با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *