ذهن آگاهی (Mindfulness)؛ مهارت مورد نیاز رهبران

در جهانی که با انبوهی از اطلاعات مرتبط و غیرمرتبط احاطه شده است و همواره این اطلاعات در ذهن افراد باعث سردرگمی و عدم تمرکز می­شود، چگونه یک مدیر بایستی در موضوعی خاص متمرکز شده، در لحظه به آن فکر کند و تصمیمی صحیح و به هنگام اتخاذ کند؟

ذهن آگاهی در واقع نوعی توجه در خصوص موضوعاتی است که مهم هستند و باعث می­شود ذهن از پریشانی و سردرگمی رهایی یابد و موجبات خلاقیت فراهم شود. مدیرانی نظیر آریانا هافینگتون(وبلاگ نویسی که مولتی میلیاردر شد) و استیو جابز نمونه های بارزی از افرادی هستند که به واسطع تسلط روی این مفهوم توانسته اند توانایی های خود را بروز داده و به شهرت برسند.

اینکه تصور کنیم قدمهایی به صورت روشن و شفاف و طی برنامه زمان بندی برای توسعه این مهارت وجود دارد سخت در اشتباه هستیم. اینکه تصور کنیم یک راه و یک بهترین راه برای توسعه آن وجود دارد، باز هم سحت در اشتباه هستیم. ذهن آگاهی یک مهارت نرم است. توسعه مهارتهای نرم، برای هر فرد برنامه ای خاص و شیوه ای خاص می طلبد ولی چیزی که قطعا در مرحله اول در خصوص آن ضروری است بدانیم، آشنایی با خود مفهوم است. چنانکه اولین مرحله تغییر هم تغییر در دانش افراد است. شنیده ها حکایت از این دارد که گوگل سالانه نزدیک 2000 هزار نفر از مهندسین خود را در این خصوص آموزش می دهد.

در کل، ذهن آگاهی یک فرایند طولانی مدت است که موجب آرامش فرد می­شود. برای مثال من با تمرینات منظم و بسیار طولانی می­توانم توجهم را روی موضوعات مهم متمرکز کنم و در نهایت با شفافیت بیشتری تصمیم گیری کنم. بهترین ایده­های خلاقانه من ناشی از ذهن آگاهی است و این ذهن آگاهی توانایی من را در مواجهه با مشکلات افزایش می­دهد و در یک کلام شکی نیست که توسعه آن موجب خواشد شد که من مدیر، کارمند و در کل انسان بهتری باشم.

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است ارتباط مستقیمی بین ذهن آگاهی و برقرای آرامش در مغز و دوری از استرس و ناراحتی وجود دارد بر اساس همین تحقیقات در بسیاری موارد ذهن آگاهی بسیار بیشتر از دارو درمانی موجب بهبود عملکرد ذهن می­شود. در یک شرکت بزرگ بیمه ای تحقیقی توسط دانشگاه دوک صورت گرفت که نتایج آن به این شرح است: فراگیری مهارت­های مرتبط با ذهن آگاهی و آرامش موجب کاهش 28 درصدی سطح استرس، افزایش 20 درصدی کیفیت خواب، کاهش 19 درصدی درد و افزایش 62 دقیقه ای اثربخشی کارمندان در هفته می­شود.

نکته کلیدی در مدیریت موثر توانایی برقراری توازن بین ذهن و قلب است. قلب ما مرکز احساساتی نظیر مهربانی، اشتیاق و شجاعت است. با ذهن آگاهی و به کارگیری آن مدیران خواهند توانست سطح بالایی از خود آگاهی و هدفمندی را در عمل نمایش دهند.

بهترین زمان برای شروع فراگیری مهارت­های ذهن آگاهی همین حالاست. برای این که مدیری با این مهارت یعنی ذهن آگاهی شوید باید این کار را هر روز انجام دهید اگر این کار را انجام دهید دیگر نگرانی کمتری در مورد مشکلات روزمره خواهید داشت و صرفا به مسائل مهم توجه خواهید کرد و به تدریج رهبری موثرتر، موفق تر و ماهرتر خواهید شد.

به نظرم ارزشمند است هم برای خودتان و هم برای سازمان و نهایتا جامعه ای که در آن زندگی می کنیم که روزانه 30 دقیقه وقت برای توسعه آن صرف کنید.

در نوشته های بعدی برخی تکنیک های توسعه ذهن آگاهی را توضیح خواهم داد.

1 دیدگاه دربارهٔ «ذهن آگاهی (Mindfulness)؛ مهارت مورد نیاز رهبران»

  1. بازتاب: راه های توسعه ذهن آگاهی (Mindfulness) برای رهبری بهتر | قراول، دیدبان رفتار سازمانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *