تئوری های رفتار سازمانی شعر نیستند…

اغلب ما حافظ و سعدی می خوانیم، کلی ذوق می کنیم، کلی به به و چه چه می کنیم، نهایت هم دیوان را می بندیم و می رویم سر همان نقطه ای که قبل از اینکه کتاب را باز کنیم، بوده ایم. خیلی ساده عرض کنم، از دیوان حافظ لذت میبریم ولی درس نمیگیریم. با اشعار سعدی عشق بازی می کنیم، ولی زندگی نمی کنیم.  تعداد آدمهایی که با اشعار سعدی زندگی می کنند، با آن عاشق می شوند و از آن درس می گیرند، خیلی کم است.

همین اتفاق در مورد سایر کتابها نیز تقریبا رخ می دهد. من در حوزه ئتخصصی خودم یعنی رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی صحبت می کنم. تحصیل کرده های مدیریت روز به روز بیشتر می شوند، رقم زیادی از متخصصین موجود در لینکدین تحصیلات مدیریت در گرایش های مختلف دارند. اغلب اینها نیز در مشاغل مرتبط با حوزه تخصصی خود فعالیت می کنند. ولی سوالم این است: چند درصد از اینها با کتابهایی که مطالعه کرده اند تا لیسانس یا فوق لیسانس خود را بگیرند، زندگی می کنند و آنها را عمل استفاده می کنند.

شاید یک مثال جالب باشد. اغلب ما در تئوری های مدیریتی در خصص تئوری های انگیزشی مطالعه کرده ایم. یکی از مهمترین تئوری های انگیزش نظریه عدالت سازمانی است. که شامل عدالت درونی و عدالت بیرونی می شود. عدالت درونی به رویه های و دریافتی های فرد در درون سازمان اشاره دارد و مقایسه که فرد خود را با افراد درون سازمانی انجام می دهد. عدالت بیرونی هم به مقایسه با موقعیتهای برابر در بیرونی سازمان اشاره دارد.

در مکانهایی که ما مشغول به فعالیت هستیم، اغلب مدیران و پرسنل فعال در حوزه های منابع انسانی این تئوری را مطالعه و احتمالا با نمره 18 نیز آنرا پاس کرده اند. ولی چقدر نتایج این مطالعه را در سازمان ملاحظه می کنیم. چقدر میبینیم که در تدوین دستورالعملها این مورد را در نظر می گیرند. آیا اینقدر سخت است اجرا کردن آن.

شاید یکی از ساده ترین تئروی های انگیزش در عمل باشد، ولی تقریبا شما سازمانی را نمی توانید پیدا کنید که لااقل در خصوص عدالت درونی، نهایت تلاش خود را بکند.

تئوری های رفتار سازمانی، شعر نیستند، حافظ و سعدی نیستند که فقط از باب لذت و لحظه ای خوش مطالعه کنیم و سپس رها کینم. اغلب برآمده از سالها تجربه هستند. از اولین تئوری های مدیریت مانند نظریات تیلور و فایول گرفته تا همین تئوری های اخیر و …

اینها برآمده از سالها کار و تحقیق در صنعت هستند. نمی گویم حداکثر تلاش خود را، ولی در حد وسع خود سعی کنید، این تئوری ها را در عمل بکار بگیرید. 

پیروز و پایدار باشید.

اگر مفید بود با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

1 دیدگاه دربارهٔ «تئوری های رفتار سازمانی شعر نیستند…»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *