چالش هاي مديريت منابع انساني در سال 2014

در هر دهه اي از عمر مديريت منابع انساني چالش هايي در صدر توجه بوده و عمده‌ي انرژي مديريت منابع انساني در آن صرف شده است. اقتصاد دانش مدار، دنياي مجازي و توسعه اينترنت، تنوع و بسياري موارد ديگر به عنوان چالش هاي مديريت منابع انساني در قرن 21 شناسايي شده و دپارتمان هاي منابع انساني تمام تلاش خود را براي مواجهه با چنين چالش هاي بكار برده اند.

روزنامه The Economic Times كه در واقع از لحاظ بزرگي، دومين روزنامه پر فروش دنيا بعد از روزنامه Wall Street Journal در حوزه كسب و كار و به زبان انگليسي است گزارش جالبي در مورد  بزرگترين چالش هاي مديريت منابع انساني در سال 2014 ارائه داده است. اين روزنامه با مصاحبه با چندتن از بزرگترين خبرگان و متخصان اين حوزه مواردي را اشاره نموده است كه به نظر جالب توجه مي آيد.

biggest-challenges-for-hr-in-2014-the-way-aheadبهبود كارايي

در محيط امروز كسب و كار، بهره وري، نوآوري و كارايي از مهمترين الزامات براي مواجهه و غلبه بر چالش هاست. كارآيي در هر دوره اي مهمترين چالش ها در فنكشن هاي مختلف سازماني بوده است. بر حسب اثرگذاري عوامل مختلف اهميت آن نسبت به ساير عوامل كمتر و بيشتر شده  و به نظر مي رسد كه در سال 2014 مورد تاكيد چند جانبه اي قرار گيرد.

درگير كردن همه

نكته اي كه مورد تاكيد است رقابت فزاينده براي كسب بازارهاي بيشتر است. از ديد متخصصان درگير كردن همه كاركنان و اينكه هر كارمندي بايستي به نوعي  در طراحي، هدايت و اجراي استراتژي هاي مرتبط با خودش درگير شود. اين اقدام به عنوان يكي از چالش هاي اساسي سال جديد عنوان شده است.

تغيير مسير توسعه رهبري

يكي از حوزه هايي كه در دهه اخير به شدت مورد توجه بوده است، توسعه رهبري است. در رويكرد سنتي نگاه صرف بر سطوح عالي سازمان است ولي در رويكرد جديد نگاه به سمت اواسط هرم نيز آمده است و تاكيد شده كه سطوح پايين، مخصوصا سطوح مياني نيز در اين فرايند درگير شوند.

نياز به ابزارهاي تحليلي با قابليت پيش بيني 
شركت ها تا كنون سرمايه هاي عظيمي در توسعه ابزارهاي استخدام، و مدل سازي گردش شغلي، مديريت عملكرد و جبران خدمات نموده اند. به عقيده‌ي برخي متخصصان توسعه برخي ابزارهاي تحليلي با قابليت پيش بيني از چالش هاي اساسي مديريت منابع انساني در سال 2014 خواهد بود.

بازنگري سيستم ها بر اساس رويكرد آينده محوري
سيستم هايي از جمله سيستم هي مورد نقد واقع شده اند. دليل نقد چنين سيستم هايي نگاه گذشته نگر و حال نگر آنهاست. چنين رويكردي را حتي در برخي مدلهاي شايستگي نيز مي توان مشاهده كرد. خبرگان حوزه منابع انساني معتقدند پر كردن پستها كليدي با افرادي كه نه تنها براي نياز امروز سازمان ضروري هستند بلكه بر اساس نيازهاي آينده نيز آماده شده اند و مي شوند نيز از چالش هاي ديگر مديريت منابع انساني در سال جديد ميلادي است.

قدرت بيشتر براي مديران عملياتي

شايد اين چالش را بتوان از چالش هاي قديمي مديريت منابع انساني دانست كه در سال 2014 نيز صادق خواهد بود. البته مي توان اين مبحث را به نوعي با توانمند سازي سطوح عالي و توازن آن با سرمايه گذاري در مديران خطوط عملياتي تطبيق داد كه اين نسبت به چه صورتي بايستي باشد.

تنوع

از موراد ديگري كه به عنوان چالش هاي مديريت منابع انساني در سال جديد ميلادي عنوان شده است، تنوع بيشتر است. جدلهاي بسياري در خصوص توسعه تنوع يا كنترل آن وجود داشته و دارد كه بر حسب يك رويكرد اقتضايي تقريباً مدل سازي آنها صورت گرفته است. بسته به نوع كار و نياز شركت، سطوح سازماني و بسياري عوامل سازماني و غير سازماني ديگر رويكردهاي مختلفي ارائه شده است. ولي آنچه همچنان به عنوان چالش مطرح است، توسعه اين تنوع است.

جمع بندي

در اين پژوهش هم از خبرگان آكادميك مديريت منابع انساني سوال شده و هم از مديران اجرايي. بنابراين موارد فوق به نوعي نيازهاي احساس شده در مديريت منابع انساني است كه در واقع زنگ خطري است براي مديران اجرايي و  از سوي ديگر، فرصتي است براي فعالان اين حوزه است كه با تجهيز خود به ابزارهايي براي مقابله با چالش هاي فوق، به كمك سازمانها بشتابند.

1 دیدگاه دربارهٔ «چالش هاي مديريت منابع انساني در سال 2014»

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.