ارزیابی کردن اینکه چقدر رئیس خوبی هستید، خیلی کار زیادی نمی برد. رئیس خوبی شدن هم در کل زحمت زیادی ندارد. اهدافی تعیین می کنید و میزانی که آن اهداف را کسب کرده اید، مشخص می کند که شما چقدر موفق بوده اید. قسمت سخت کار زمانی است که بخواهید یک رهبر خوب باشید. هر چه یک رئیس به مهارتها و ابزارهای سخت مسلح است، یک رهبر خوب بایستی به مجموعه ای از مهارتهای نرم مسلط باشد.
آنچه در ادامه می آید، مجموعه از علائمی است که شما از طریق آن می توانید ارزیابی کنید که ایا به عنوان یک رهبر پذیرفته شده اید یا خیر؟ اینکه ایا سایرین از روی علاقه شما را پیروی می کنند یا اجبار یا هر چیز دیگر. اگر این هفت علامت را دارید به احتمال خیلی زیاد دیگران علاقه دارند که از شما پیروی کنند و در اصل شما یک رهبر هستید. در هر کدام که ضعیف هستید، اگر تمایل دارید که به عنوان یک رهبر شناخته شوید، بایستی روی آن کار کنید، به آن فکر کنید و برای آن برنامه توسعه داشته باشید.
عموما مثبت نگر هستید.
تحقیقات مختلف ثابت کرده اند که افراد شاد، رهبران موثرتری هستند. در اصل یکی از ویژگی های ساده و موثر برای اثرگذاری همین نکته است.
از تغییر نمی ترسید.
برگردید به عقب، ببینید چه تغییراتی در محیط کار و رویه ها و افراد بوده، چقدر با آن موافق و چقدر مخالف بوده اید، چقدر از آن ترسیده اید. یک رهبر موثر از تغییری که منطقی است نمی ترسد. مبتنی بر تحقیقات مدیران جوان از مدیر مسن تر موثر تر هستند. شاید بپرسید چرا؟ یکی از مهمترین دلایل، این است که مدیران جوان بهتر تغییر را میپذریند و آغوش باز برای آن دارند.
قابل پیش بینی، سازگار و با وجدان هستید
اگر همه موارد فوق را داشته باشید، شما به بلوغ عاطفی رسیده اید. تحقیقات نشان می دهند که بهترین مدیران پایدار، ثابت قدم و و مبادی آداب هستند. اگر شما به بلوغ عاطفی تا حد قابل قبولی رسیده باشید، قطعا می توانید رهبر خوبی باشد.
یکپارچگی(Integrity) دارید.
شاید سخت باشد تعریف این واژه، ولی بتوان ب سازگاری فعل، قول و رفتار یک رهبر یکپارچگی گفت و اینکه چقدر وقتی کسی بالای سر ما نیست، کار خود را درست انجام می دهیم.
سخت کار می کنید.
یک رهبر بایستی سخت کار کند، چون رهبر پیشاپیش بقیه حرکت می کند. باید بقیه او را ببینند تا بتوانند الگوسازی کنند.
شما چشم انداز دارید
شاید مهمترین مشخصه هر رهبری داشتن چشم انداز است. ولی این کافی نیست. اینکه شما این چشم انداز را برای بقیه نیز اطلاع رسانی کنید و نقش هرکسی رو هم گوشزد کنید، ضروری است.
به همکاران خود احترام می گذارید.
یک مطالعه نشان می دهد که مهمترین رفتار هر رهبر، احترام به همکاران است. تحقیقات نشان می دهند که افرادی که احترام بیشتری از طرف مدیر خود دریافت می کنند، میزان تعلق شغلی بیشتری دارند.
با این شاخص ها و موارد بررسی کنید، که چقدر شما در حال حاضر به عنوان رهبر شناخته می شود، کدامیک از این عوامل را دارید، در کدامیک ضعیف هستید، سعی کنید آنها را توسعه دهید.
پیروز و پایدار باشید.
با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
منبع: www.businessinsider.com