روشهای فردی مقابله با استرس برای کارکنان

شاید بهترین طریق مقابله با فشار عصبی آن باشد که عامل موجد استرس را از میان برداریم و استرس را رفع کنیم. اما در اغلب موارد این امر ممکن نیست و باید به گونه‌ای با استرس سازگاری کرد و تحمل آن را برخود هموار ساخت و از شدت آن کاست. طرق مشروح در ذیل نمونه‌ای از تدابیری است که می توان به صورت فردی برای مقابله و سازگاری با استرس پیشنهاد گردیده است.

نکته: در تبیین عوامل سعی شده شرط اختصار رعایت شود و لازم است در صورتی که تصور می کنید درگیر یکی یا تعدادی از این عوامل هستید مطالعات دقیق تری را در این خصوص داشته باشید و این نوشته صرفا جهت معرفی و آشنایی است.

– تدوین برنامه زمان بندی شده

بسیاری از افراد نمی‌توانند برنامه‌های کاری خود را از نظر زمانی تدوین کنند. کارگر یا کارمندی که برنامه کاری منظمی دارد می‌تواند همه کارهای خود را به موقع انجام دهد و از این بابت دو برابر کسی کار خواهد کرد که بدون برنامه است. بنابراین اگر کسی بتواند اصول مدیریت زمان را درک کند و آنها را به کار بندد‌، بهتر می‌تواند به وظایف محوله برسدو دچار استرس کمتری خواهد شد.

– درمان ادراکی

در این طریق مبارزه با استرس‌، فرض بر این است که استرس‌های اتسان ناشی از ادراکات و تفکرات وی از محیط است. بنابراین با تغییر ادراکات خود می‌توان بر استرس غلبه کرد. در درمان ادراکی هدف آن است که گرایشی مثبت نسبت به مسایل و اتفاقات پیدا کنیم که ضمن واقعی بودن‌، آزاردهنده نباشد. درک واقعیت با دیدی خوشبینانه و اندیشیدن به رویدادهای خوب و امیدوار کننده، شاید بتواند نحوه ادراک انسان را به‌گونه‌ای شکل دهد که کمتر دچار فشار عصبی شود و با روحیه‌ای قوی‌تر با مشکلات ناشی از آن روبرو گردد.

– احساس صمیمیت و حمایت گروهی

انسان در زندگی نیازمند محیطی صمیمی و دوستان و یارانی است که حامی و همدم او باشند. در مواقع دچار شدن به فشار عصبی نیز اگر چنین محیطی برای فرد فراهم باشد که بتواند به آن پناه برد در رفع استرس وی بسیار موثر خواهد بود. بیان مشکلات ومسایلی که انسان را آزار می‌دهد برای یک دوست موجب تخلیه اضطراب و نگرانی می‌شود و به فرد تسکین می‌دهد. در زندگی اجتماعی، خانواده و سازمان همواره نیاز به محیطی گرم و محبت‌آمیز وجود دارد و در صورت رفع این نیاز و احساس حمایت گروهی‌، فرد در مواجهه با استرس توانمندتر می‌شود‌.

– ورزش

پزشکان برای رفع تنش یا فشار روانی توصیه می‌کنند که افراد به ورزش روی آورند و قدم زدن‌، دویدن‌، شنا و دوچرخه سواری را در برنامه کار روزانه خود بگنجانند. این نوع ورزش‌ها موجب می‌شود تا توان و ظرفیت قلب افزایش یابد، مغز استراحت بیشتری نماید‌، ضربان قلب (به هنگام استراحت) کاهش یابد و انسان را از گرداب درآورد. افراد می‌توانند با استفاده از ورزش‌هایی شبیه یوگا و هیپنوتیزم تمدد اعصاب نمایند. هدف از این کارها رسیدن به حالتی از تمدد اعصاب کامل است، یعنی حالتی که انسان از نظر فیزیکی احساس راحتی می‌کند، از محیط خود جدا می‌شود و با احساسات و عواطف جسمی فاصله می‌گیرد. اگر کسی بتواند روزانه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از طریق این کارها تنش‌زدایی کند‌، نوعی آرامش خاطر پیدا خواهد کرد. نکته مهم‌تر اینکه این کارها می‌توانند به نتایج دیگری هم بینجامد که برخی از آنها پایین آمدن ضربان قلب و فشار خون است.

– برنامه موثر تغذیه و استراحت

این تدبیر کمک خواهد کرد تا با افزایش انرژی از طریق رژیم غذایی مناسب برای برآورده ساختن تقاضاهایی که در مقابل شما قرار دارد بر فشار روانی‌، غلبه نمایید. زمانی که یک برنامه موثر را تهیه کردید باید جزیی از زندگی شما محسوب شود. تناسب اندام نیز باید بر اساس یک الگوی منظم‌، حفظ گردد.

استراحت مناسب نیز یکی از راه‌های موثر برای مقابله با فشار عصبی است. استراحت شکل‌های مختلفی دارد. یکی از راه‌های استراحت کردن‌، استفاده منظم از تعطیلات است. نتیجه تحقیقات نشان می‌دهند که برداشت افراد نسبت به ویژگی‌های محیط سازمان بعد از بازگشت از مرخصی به طور بارزی تغییر می‌کند. اشخاص در حین کار نیز می‌توانند استراحت کنند. توصیه شده است که افراد در حین کار روزانه در فواصل زمانی معینی استراحت کنند. یکی از راه‌های متداول استراحت، آرام نشستن و بستن چشم‌ها به مدت ده دقیقه، هر روز بعدازظهر می‌باشد.

استراحت‌های کوتاه با فواصل نسبتا کوتاه (مثلا هر یک ساعت یک بار) بهتر از استراحت طولانی بعد از رسیدن به مرحله خستگی شدید است.

– نگرش مثبت و انتظارات واقع‌بینانه

نگرش‌های مثبت، نیروبخش و روح‌افزا بوده و موجب خودارضایی روحی می‌شوند و به این ترتیب لذت و رضایت بیشتری به همراه دارند. به این منظور نکات ناخوشایند گذشته را در حد امکان بایستی رها کرد و احساسات و مفاهیم مثبت را اتخاذ نمود. از سوی دیگر به منظور غلبه بر فشار روانی، لازم است انتظارات و توقعات واقع بینانه‌ای از خود‌، کار و شغل و مردم اطراف خود داشته باشید. در مراحل مختلف زندگی‌، لازم است که نیازهای خود را ارزیابی مجدد و انتظارات واقع‌بینانه‌تری را در نظر بگیرید تا در غلبه بر فشار روانی موفق شوید.

موفق باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *