فرایند تدوین سند استراتژیک منابع انسانی

در هزاره جديد، تقریبا حرکت بدون داشتن سند استراتژیک منابع انسانی غیر ممکن بوده و تعالي سازمان‌ها از مسير توسعه منابع انساني عبور می‌کند و سازمان‌هاي پيشرو تنها از طريق انباشت و توسعه سرمايه انساني و معرفت‌افزايي، توانايي پاسخگويي به نيازهاي روزافزون و متنوع محيط خويش را خواهند داشت. بررسي وضعيت شركت‌هاي معتبر بين‌المللي نشان مي‌دهد كه در تمامي شركت‌هاي پيشرو، تهيه سند راهبردي توسعه منابع انساني و اجرايي كردن آن، از اولويت‏هاي اساسي آن‌ها است. شواهد و مستندات علمي نشان مي‏دهد، يكي از مهم‌ترين عوامل موفقيت اين شركت‌ها همين برنامه‌ريزي استراتژيك براي سرمايه‌ي انساني در جهت هدف‌های عالي سازماني آن‌ها است. آنچه در این نوشته قصد پرداختن به آنرا دارم، فرایندی است عملی که تا کنون در چندین سازمان کوچک و بزرگ به منظور تدوین سند استراتژیک منابع انسانی استفاده کرده ایم. امید که مورد بهره برداری شما نیز قرار گیرد. شکل ذیل به خوبی این فرایند را نشان می دهد که البته مجال تبیین کامل مدل در این نوشتار نیست:

Picture3

به صورت خلاصه، کار با بررسی 4 محیط شروع می شود:

  1. محیط سازمان

  2. محیط صنعت

  3. محیط ملی

  4. محیط بین المللی

نکته 1: در بررسی این محیط ها بایستی از یک چک لیست استفاده کرد که البته نمی توان از چک لیست واحدی برای همه سازمانها بهره گرفت و بایستی متناسب با نوع سازمان و صنعت، چک لیستهای متفاوتی طراحی گردد که البته بایستی از چارچوبهای خاصی نیز بهره گرفت. به عنوان مثال چهارچوب پنج پی(5P) شولر، برای آسیب شناسی و بررسی محیط سازمان کمک فراوانی می تواند بکند.

نکته 2: در بررسی محیط سازمان، علاوه بر فرایندها بایستی به نگرشهای کارکنان نیز توجه شود و روندهای آن طی سنوات قبل بررسی گردد.

نکته 3: تعریف نیاز استراتژیک: به تمامی چالش‌ها و مسائلي كه در محيط داخلي و بيروني سازماني شناسايي مي‌شوند و نياز است در جهت تحقق اهداف سازمان به آن‌ها پاسخ داده شود، نياز استراتژيك گفته مي‌شود. اساساً سازمان‌ها در دوره‏هاي بحران و در تغيير جهت‌هاي محيطي، نيازهاي استراتژيك خود را تعريف يا بازتعريف مي‌كنند. طبق آن‌چه در مباحث نظري، در مورد نياز استراتژيك به آن اشاره شده است، اين نيازها، منعكس‏كننده‌ و در بسياري موارد تعيين‌كننده طرح و برنامه‌ي سازمان براي ادامه حيات، رشد، سازگاري و تطبيق با محيط هستند. عوامل داخلي همانند فرهنگ و ماهيت كسب‌و كار و عوامل محيط خارجي همچون شرايط اقتصادي و عوامل كليدي موفقيت در صنعت تعيين‌كننده اين نيازها هستند.

نکته 4: سعی می کنم در نوشته های بعدی هر کدام از ابعاد این مدل را به صورت مبسوط شرح دهم(التبه به شرط حیات و فراهم شدن زمان).

پیروز باشید.

اگر مفید بود با دوستان خود به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه دربارهٔ «فرایند تدوین سند استراتژیک منابع انسانی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *