راه های توسعه ذهن آگاهی (Mindfulness) برای رهبری بهتر

در نوشته قبلی(اینجا) در مورد مفهوم ذهن آگاهی نوشتیم و اینکه توسعه آن چه کمکی به افراد می کند. در این نوشته میخواهم برخی راه های ذکر شده برای توسعه ذهن آگاهی یا همان Minfulness  را توضیح دهم. در اینجا ابزارهایی که ذهن آگاهی به راهبران بین المللی کرده  و امیدوارم برای شما هم مناسب باشد آورده شده است کاربرد این راه ها، مبتنی بر مطالعات انجام شده، کمک می کنند رهبران بهتری باشید.  پیش از هرچیز لازم است یک تعریف مختصر از ذهن آگاهی داشته باشم. ذهن آگاهی در واقع آگاهی و توجه به لحظه حال است و هر آن چیزی که در حال حاضر در رخ می­دهد.

  1. کاهش استرس

بر اساس یافته های تحقیقات انجام شده افرادی که سی دقیقه در روز و برای مدت هشت هفته به ذهن آگاهی می­پردازند، تغییرات مهمی را در عملکرد مغز خود احساس می کنند، تغییراتی در حافظه، خودپنداری و تلقین، کاهش استرس، ناراحتی و خشم

  1. خودآگاهی

آهسته و عمیق نفس کشیدن و توجه به احساسات حین آن فاکتور مهمی در افزایش خودآگاهی است.

  1. مدیریت انرژی

خودآگاهی نسبت به افکار، احساسات و عواطفمان باعث می­شود تا انرژی خود را به عنوان رهبر مدیریت کنیم. انرژی ما به عنوان یک مدیر یا رهبر مسری است و به سرعت بین سایر اعضا فراگیر می­شود.

  1. بهتر شنیدن

دقت در تنفس و افکار من را شنونده بهتری کرده است. باعث شده است که قضاوت کمتری در مورد افرادی که با آن­ها صحبت می­کنم داشته باشم و ذهنم کمتر از موضوع پرت بشود. فهم درست خود و دیگران نکته کلیدی در هوش عاطفی و نکته مهمی در موفقیت در زندگی است.

  1. همراهی با دیگران

وقتی ما قضاوت­هایمان راجع به دیگران را تشخیص دهیم و ظرفیت خود برای تصمیم مبتنی بر آن قضاوت را ایجاد کنیم، می­توانیم با دیگران بر اساس منطق و با شیوه ای درست ارتباط برقرار کنیم. می­توانیم رهبرانی مشارکت پذیرتر باشیم، می­توانیم بفهمیم چگونه دیگران را تهییج کنیم و در نهایت می­توانیم بیش از پیش روی دیگران اثر بگذاریم چون بهتر گوش می­کنیم و بهتر ارتباط برقرار می­کنیم.

  1. ایجاد فاصله بین فکر و عمل

در دنیای واقعی ما عادت کرده ایم که زمانی اقدام کنیم که نیازی به آن نیست و یا بدون دریافت بازخورد عمل کنیم. ذهن آگاهی به ما کمک می­کند تا تا از موقعیتی که در آن هستیم آگاه شویم و زمان و نوع اقدامی که ضروری است را تشخیص دهیم. برای مثال در هنگام استرس، احساسات بر منطق ما غلبه می­کند. بنابراین یک وقفه لازم است تا خود را کنترل کنیم و تصمیم مقتضی را اتخاذ کنیم.

  1. شهود

توجه و تمرکز به زمان حال ما را قادر می­سازد که به ندایی درونی گوش فرا دهیم که ناشی از تفکرات، احساسات و نگرانی­های ما از گذشته و آینده است. مثلا این شهود به من کمک کرده است که در بسیاری موارد تصمیماتی درست در مورد پذیرفتن یک شغل بگیرم. این تصمیمات ممکن است گاهی اوقات از نظر منطقی در ابتدای کار چندان عاقلانه به نظر نرسند ولی در نهایت موجبات رشد، یادگیری و پیشرفت را فراهم کنند. شهود اغلب در ذات انسان­ها وجود دارد فقط کافی است به آن گوش داد.

  1. استقبال از تغییر

آن چیزی که ثابت است تغییر است و به عنوان یک رهبر باید شغل خود را با آن تطبیق دهید. این تطبیق کار پیچیده ای است چون ما با یک سری از عادات و روندهای روتین خو گرفته ایم. برای پیشرفت در کار باید از این عادات و روندها فاصله گرفت تا فرصت­ها و امکانات بهتر و بیشتری پیش روی ما رخ نشان دهند. ذهن آگاهی و توجه به ما این امکان را می­دهد تا اینگونه باشیم و به تغییر خو بگیریم.

  1. شفافیت و تمرکز بیشتر

تحقیقات بسیاری نشان داده است که تمرکز توانایی مغز ما را در انجام وظایف خود بهبود می­بخشد. تحقیقی که توسط دانشگاه های هاروارد و MIT انجام شده است نشان داده است افرادی که به مدت هشت هفته روی تمرکز و آرامش خود کار کرده اند توانایی کنترل بهتری روی مغز خود دارند.

تصویر ذیل برخی اثرات توسعه مهارت ذهن آگاهی را نشان می دهد.

در پایان یک خبر خوب و یک خبر بد دارم. خبر بد این که من هنوز نتوانسته ام راه خالی کردن ذهن از افکار پوچ و بی­ربط را کشف کنم. خبر خوب هم این که من هنوز از رسیدن به این نتیجه مطمئن نشده ام!

فراگیری مهارت ذهن آکاهی هرگز به یک پایان نمی ­انجامد همانند یک زندگی است که باید هر لحظه آن را به پیش برد.

منبع: http://www.transformleaders.tv/breathe-meditate-lead-ten-ways-mindfulness-practice-can-make-us-better-leaders/

 

1 دیدگاه دربارهٔ «راه های توسعه ذهن آگاهی (Mindfulness) برای رهبری بهتر»

  1. بازتاب: ذهن آگاهی | چرا ذهن آگاهی لازم است؟ – iran-new

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *