شيوه‌ي بيان نقاط ضعف در مصاحبه

امروزه با توجه به آمار گردش شغلي بالا و تمايل به خروج خدمت بالايي كه افراد دارند، مصاحبه‌ي شغلي به يك امر رايج براي افراد تبديل شده است. در گذشته با توجه به قرار دادهاي بلندي كه وجود داشت و همچنين تمايل افراد به بودن در يك سازمان در تمام طول عمر كاري، فرد نهايتاً يكي دو سازمان را تجربه مي كرد كه خب قطعا تعداد مصاحبه هاي تخصصي زيادي را نيز شامل نمي شد. ولي امروز به توجه تغيير سبك قراردادهاي استخدامي و همچنين تمايلات كاري افراد، متوسط حضور افراد در هر سازمان بسيار كمتر از گذشته است-با مرور مختصري بر رزومه هاي كاري افراد در مي يابيم اين آمار چيزي بين 2 الي 5سال است و اغلب افراد در اين بازه قرار مي گيرند-. البته يك نكته ديگر را نيز به موارد فوق بايستي افزود و آن افزوده شدن مصاحبه هاي شغلي در ميانه مسير شغلي فرد، حتي در يك سازمان است. بدين معني كه فرد در گذشته يك مصاحبه شغلي را مي گذارند و وارد سازمان مي شد ولي پس از آن براي ارتقا و تغيير شغل كمتر درگير مصاحبه هاي شغلي مي شد. در صورتي كه امروزه حتي ارتقا و انتصابات جديد نيز مستلزم گذراندن مصاحبه هاي تخصصي و عميق است.

با توجه به اين مقدمه در مي يابيم كه طي كردن موفقيت آميز مصاحب هاي شغلي، خود به بخش مهمي از زندگي افراد تبديل شده است. در پست قبلي در خصوص داشتن يك مصاحبه شغلي موثر مطالبي را بيان داشتم. در ادامه نوشته قبلي لازم است ذكر كنيم كه هر فردي نقاط قوت و ضعفي دارد كه در طول مصاحبه بايستي در كمال صداقت نقاط قوت خود را به خوبي نمايش داده و از طريق آن نقاط ضعف خود را پوشش دهد. در اين مسير توجه به نكاتي ضروري خواهد بود كه در ادامه به آنها خواهيم پرداخت.

اغلب مي دانيم كه يكي از سوالات سختي كه در مصاحبه پرسيده خواهد شد اين است كه خب مهمترين نقطه ضعف شما چيست؟ گاهي به آن فكر كرده، جملاتي را آماده مي كنيم كه در جواب بيان كنيم ولي اغلب در مصاحبه ها ديده ايم كه مشخص است فرد جملاتي را آماده كرده و يا حتي حفظ كرده كه در جواب اين سوال بيان كند ولي تحت فشار و استرس ناشي از مصاحبه-كا كاملاً طبيعي است- مطلب خود را به خوبي بيان نمي كند. خب چاره چيست؟ چه بايد كرد؟

به نظر بهترين اقدام اين است كه قبل از هر چيزي نقاط ضعف خود را شناسايي كنيم. يعني دقيقا بدانيم نقاط ضعف ما چيست؟ گاهي در طول كار و بر اساس تجربه و گاهي بر اساس بازخورهاي ديگران مي توانيم نقاط ضعف خود را شناسايي كنيم. ولي نبايد فراموش كنيم كه گاهي لازم است بدين منظور به تست هاي روانشناسي مراجعه كنيم. به عنوان مثال مي توان به مدل ديسك اشاره كرد و يا بسياري مدلهاي ديگر.

برخي نقاط ضعف مربوط به شغلي كه قرار است متصدي آن بشويد نيست، ولي برخي ضعف ها مستقيما مرتبط با شغلي است كه براي انجام آن مصاحبه مي شود، مانند يك مسئول دفتر كه داراي روابط عمومي ضعيفي است. بنابراين، زماني كه در خصوص نقاط ضعف شما سوال مي شود، فقط آنهايي را بيان كنيد كه دقيقا مرتبط با پست مدنظر است.

نكته‌ي ديگر كه لازم است به آن پرداخته شود صداقت است. اينكه  عدم صداقت در بيان نقاط ضعف، علاوه بر اين كه به سازمان ضربه خواهد زد، به خود فرد نيز در تعيين و توسعه مسير شغلي نيز صدمه خواهد زد. از اين رو، بعد از شناخت نقاط ضعف، دومين نكته اساسي داشتن صداقت است. 

صحبت كردن در خصوص نقاط قوتي كه مي تواند نقطه ضعف شما را پوشش دهد كمك بسياري براي موفقيت در مصاحبه خواهد داشت. به عنوان مثال، فردي كه زبان انگليسي ضعيفي دارد مي تواند با تكيه بر هوش بالاي خود و همچنين پشتكار و يا هر نقطه قوت ديگري تاكيد نمايد كه در صورت تصاحب اين سمت، سعي در جبران و رفع اين نقطه ضعف خواهد كرد.

در پايان لازم است بدانيم كه آماده بودن براي هر مصاحبه اي لازم و ضروري است ولي سعي نكنيد جملات و متن هايي را از قبل در جواب سوالات احتمالي آماده كنيد. اماده كردن متن هاي از پيش تعيين شده خلاقيت را از شما در فرآيند مصاحبه خواهد گرفت. روند مصاحبه هميشه بر اساس پيش بيني شما پيش نخواهد رفت.

موفق و سربلند باشيد.

اگر مفید بود با دوستان خود به اشتراگ بگذارید.

20 دیدگاه دربارهٔ «شيوه‌ي بيان نقاط ضعف در مصاحبه»

  1. سلام
    نکات خیلی ظریفی در نوشته شما بود که خیلی استفاده کردم. گاهی دوستان تلاش میکنند که مصاحبه کننده را دور بزنند یا به قول امروزیها، بپیچانند. به نظرم این کار خیلی سخیف است و اعتبار مصاحبه شونده را به کلی از بین میبرد. بر عکس، اگر آنطور که شما نوشته اید، نقاط ضعفمان را بیان کنیم، و نشان دهیم که متوجه آن هستیم و برای رفع آن برنامه داریم، خیلی اثر خوبی در مصاحبه کننده و فرایند مصاحبه خواهد داشت.

    گاهی هم برخی دوستان سوالات مصاحبه کننده را مورد تردید قرار میدهند که مثلاً این سوال به چه دردی میخورد؟ این پرسش نشان میدهد که ما آنچه خارج از چارچوب ذهنمان باشد را درک نمیکنیم و آماده پذیرش موضوعات جدید نیستیم یا اقلاً شیوه مواجهه با نظرات غیر را فرانگرفته ایم.

    مصاحبه استخدامی خیلی مهم است و ممنون که به آن پرداختید
    سربلند باشید

    1. سلام،
      آنچه در مصاحبه رخ مي دهد بر خلاف تصور عموم، دو وجه دارد يكي سازمان انتخاب كننده و يكي فرد مورد مصاحبه. معمولا هم افراد مصاحبه را به گونه اي در نظر مي گيرند كه گويي قرار است حتما از آن پيروز بيرون بيايند در صورتي كه چنين نيست. بر همين اساس تمام تلاش خود را به هر طريقي كه هست بكار مي گيرد تا خود را آن چيزي نشان دهد كه مصاحبه كننده انتظار دارد و حتي به قول شما سوالاتي كه براي آنها آماده نيست را مورد ترديد قرار مي دهد واين اتفاق همانگونه كه اشاره كردم به هر دو طرف ضربه خواهد خورد.
      سپاس از توجه شما
      شاد باشيد.

  2. بازتاب: آهو

  3. بازتاب: تولد

  4. با سلام در مصاحبه هایی که من شرکت می کنم یک سوال تکراری مرتب پرسیده می شود شما در یک سال آینده خود را در چه جایگاهی می بینید ؟ در پنج سال آینده در چه جایگاهی می بینید ؟ جواب این سوال نباید شخصی باشد نباید آرزوهای شما باشد بالعکس در راستای هدف آن سازمان باشد اگر جواب در ارتقای شغلی در سازمان باشد پس من از شغلی که درخواست داده ام رضایت ندارم . پاسخ صحیح این سوال چی می تونه باشه ؟ 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *