خلاصه پادکست HBR: مطالعه موردی در خصوص تغییر شغل

مترجم: فتانه جعفری دانشجوی کارشناسی ارشد MBA دانشگاه علامه طباطبایی

مهمان این برنامه David DeStenoاست. او استاد روانشناسی دانشگاه  Northeasternاست.

اسم کتاب جدید اوEmotional Success The power of Gratitude, Compassion and Pride :

زمانی که یک اتفاق بد برای فرد رخ می‌دهد،واکنش معمولی ‏او ناراحت شدن است.این اتفاق بد می تواند نرسیدن به یک هدف و یا رفتار نامنصفانه یک فرد با او باشد،نکته مهم این است که ما باید این ناراحتی را به یک استراتژی برای پیشرفت خودمان تبدیل کنیم.

مسیله طرح شده:

یک زن 24 ساله که از19 سالگی کار می کرده در شغل قبلی ‌اش با وجود کار زیادش حقوق کمی می‌گرفته است.درحال حاضرکار جدیدی با حقوق خیلی بیشتری وموقعیت بالاتری دارد. اما در محیط کار جدیدش کارکنان هیچ اعتقادی به کاری که انجام می دهند ندارند و هر فرد درباره اینکه چقدر کاربد‌‌ است صحبت می کند. محیط کارش شدیداً سیاسی است و چندین مدیر بالای سرش دارد که مدام درباره کارش او را بازخواست می کند. مدیر اصلی او هیچ وقت از او راضی نیست، محیط کارش سمی است و احساسات او را تحت تاثیر قرار می‌دهد.او می ترسد که محیط کارش را ترک کند زیرا احتمال می دهد که باقی کارها هم همینطور باشند با حقوق کمتر.

جواب:

در اینجا باید تاثیر کوتاه مدت و بلند مدت این کار را در نظر بگیریم. اگر کوتاه مدت به این کار نگاه کنیم حقوق زیاد و خوبی دارد ولی اگر بلند مدت نگاه کنیم این حقوق زیاد صرف هزینه های که بر اثراین محیط کار سمی و استرس زا برای سلامت و روان و جسم به وجود می آید می شود، پس قطعاً باید این کار را ترک کند،از طرفی این طورهم نیست که همه محیط‌های کار سمی یا با درآمد کم باشند.

از ۵نشانه ای که می گویند باید کاری را ترک کرد او۴نشانه را دارد:

  1. چیزی یاد نمیگیرد.
  2. احساس بی ارزش بودن دارد.
  3. از رئیس خود متنفر است.
  4. فقط برای پول کار میکند.

باید بدون هیچ ترسی استعفا بدهد چون اگر الان استعفا ندهد با گذشت زمان مجبور به استعفا می شود،ازطرفی دیگر سوابق کاری با حقوق بالا را دارد و در شغل بعدی‌اش می‌تواند درخواست حقوق بالا بدهد. اینطور به نظرمی‌رسد که بلافاصله بعد از ترک این شغل او باید مشغول شغل دیگری شود درنتیجه مجبوراست مدتی دراین شغل بماند.

دو تا راهکار وجود دارد که در این مدت با حالات منفی مقابله کند:

  1. تمرینات تفکرانجام بدهد که موجب کاهش عکس العمل درمقابل ناملایمات می شوند (مدت کوتاهی به چیزهای خوبی که دارد یا کارهای تمام شده فکر کند).
  2. زمانی که رئیس همکارانش را سرزنش می‌کند اوبه آنها دلداری بدهد، این چرخه میچرخد و زمانی کهرئیس اورا سرزنش می کند، همکارانش او را دلداری میدهند.

کارهایی که در مورد رئیسش می‌تواند انجام دهد:

  1. بعضی ازرؤسا به دلیل استرس حالت عاطفی خودشان را ازدست می‌دهند. دراین حالت می تواند از رئیس خود بپرسد که چگونه می تواند بیشترازاوحمایت کند ویا اینکه چه کاری می توانند انجام بدهد تا تیم رئیسش بهتر کارکند و
  2. یا رئیس به هدف هایش برسد.
  3. از آنجایی که می گویند رئیس اوخیلیدرکارشخوبوحرفه‌اینیستدرنتیجهبایدازمیزانتاثیرسرزنشهایرئیسبررویخودشکمکندزیراسرزنشکسیکهدرآنکار متخصص نیست آن چنان دقیق و درست نمی باشد.

 

لینک پادکست:

https://podcasts.google.com?feed=aHR0cDovL2ZlZWRzLmhhcnZhcmRidXNpbmVzcy5vcmcvaGFydmFyZGJ1c2luZXNzL2RlYXItaGJy&episode=Z3VpZCB0YWc6YXVkaW8uaGJyLm9yZywyMDE4LTAxLTI1OmRlYXItaGJyLjAwMzI

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *