نمونه مصاحبه(رزومه پر ولی پوچ)

با اقایی متولد 1361 مجرد مصاحبه کردم برای پست کارشناس فروش. ایشان تاکید داشتند در چند فیلد مختلف سابقه کار دارن و با دقت رزومه شان را مطالعه کنم. برداشتی که قبل از مصاحبه با ایشان صرفا از رزومه داشتم، این بود که ایشان 7 سال در یک سازمان کارشناس فروش بودند،که سال 86 به اتمام رسیده بود سابقه رسبپشن هتل و متصدی امور بانکی خیلی کوتاه داشتند، به زبان روسی، آلمانی و انگلیسی تسلط کامل داشتند، مهندسی عمران خوانده بودند و مدتی هم در این فیلد کار کرده بودند. بعلاوه اینکه از سال 79 یعنی 18 سالگی موسیقی نزد استادهای بزرگ یاد گرفته بودند و کاردانی موسیقی داشتند و با سازهای مختلف آشنایی کامل داشتند.
در شروع مصاحبه هیچ برخوردی از پرانرژی بودن، و مواردی که برای یک کارشناس فروش مورد نیاز بود دریافت نکردم.

در خصوص سوالات تخصصی فروش از 7 سالی که در حوزه لوازم خانگی کار کرده بودند نیز اطلاعات خاصی بمن ندادند و بسیار کلی و بی حوصله پاسخ دادند. بعد از سال 86 رزومه کاری خاصی مشاهده ننمودم که البته چند سالی را اکراین، کارشناسی مهندسی عمران خوانده بودند.

نکته ای که در همه جملاتش اشاره می کرد. ناامیدی بود، که در حوزه عمران نمی شود کار کرد اوضاع به هم ریخته است، و اینکه هیچ مهندس عمرانی در حال حاضر با این اوضاع مملکت نمی تواند کار کند!

در هتلداری افرادی که اصلا زبان بلد نبودند ولی سفارش شده بودند را به جای من گذاشتند، از فلان جا آمدم بیرون چون فروش کاهش یافته بود.

گفتم خب الان به ما چه کمکی می توانی بکنی؟

این شرکت هم در ایران فعالیت می کند با همه این مشکلات! بعلاوه اینکه چه اینجا چه در بیرون از اینجا اینهمه مهندس عمران موفق، کارشناسان فروش موفق و انسانهای موفق وجود دارند. قصد نداری در چند سال آینده خارج از کشور بروی گفت نه آنجا هم بودم و دیدم. در مورد موسیقی که اینهمه سال رویش وقت گذاشته بود پرسیدم. گفت آنکه به خواست خودم نبود از بچگی به خواست پدر مادرم رفتم و نمرات خوبی هم گرفتم و ادامه دادم!

پرسیدم 5 سال آینده می خواهی در هر کدام از این موارد به کجا برسی برنامه ات چیست؟ سوالم را متوجه نشد. برایش بیشتر توضیح دادم که در جواب گفت در این شرایط کشور فقط به فکر امروز هستم که امروز بگذرد.

به وی نظر واقعیم را گفتم و اینکه در همین شرایط آشوب باید سعی کنی در هر فیلد که مورد علاقه ات است،اینقدر متخصص باشی که از بین 10 نفر تو انتخاب شوی. قبول دارم که شرایط کشور برای همه کسب و کارها مشکلزا شده است ولی بنظر من افرادی که موفق بوده اند الان هم موفق تر از بقیه عمل می کنند و حتی در این شرایط برنده هستند و اصلی ترین کاری که هر کدام برای خود می توانیم بکنیم این است که خود را متمایز با بقیه کنیم. از بین صد کارشناس فروش من چه ویژگی برتری دارم چه مهارت و شایستگی فرا گرفته ام. از دید من مصاحبه کننده، داشتن رزومه پر ولی در اصل پوچ و بدون تخصص کافی قطعا بدون هدف بوده و بدون آینده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *