دستورالعمل مصاحبه تلفنی

یکی از ابتدایی ترین و کلیدی ترین گامهای ارزیابی استخدامی، انجام مصاحبه تلفنی با فرد متقاضی است. این نوع مصاحبه ارزان، در دسترس و اگر به درستی انجام شود نقش کلیدی در فرایند استخدام دارد. آنچه تا کنون از مصاحبه تلفنی دیده ام اغلب بر خلاف قواعد و اصول آن بوده، بنابراین در این نوشته قصد دارم برخی اصول مربوط به مصاحبه تلفنی را توضیح دهد.

کارشناس مربوط به استخدام بایستی پس از فیلتر اولیه و به عنوان اولین گام برای تعامل موثر با متقاضی استخدام، به صورت تلفنی با ایشان گفتگو کند و برخی نکات کلیدی و مهم از سمت شرکت مانند کارت پایان خدمت، تاریخ فارغ‌التحصیلی و غیره را بررسی نمیاد. در این مصاحبه لازم است مواردی حتما رعایت گردند که اهم آنها را در زیر اشاره می کنم.

دستورالعمل انجام مصاحبه تلفنی

  1. مصاحبه بایستی با تایید نام متقاضی از طریق پرسش سوالات شناسنامه ای شروع شود.

  2. در زمان شروع مصاحبه بایستی از متقاضی پرسیده شود که ایا الان در شرایطی هستند که بتوانند صحبت کنند یا خیر. اگر جواب خیر است، بایستی زمان بهتری از ایشان گرفته شود تا مصاحبه تلفنی صورت پذیرد.
  3. سپس مصاحبه کننده بایستی شرکت/سازمان را معرفی و موقعیت شغلی که موضوع بحث است را معرفی کند. توضیح موقعیت شرکت در کشور ضروری است.
  4. در مصاحبه تلفنی بایستی به صورت شفاف روشن شود که فرد متقاضی شغل و شرکت از چه طریقی با یکدیگر آشنا شده اند.
  5. بایستی اجازه داده شود که متقاضی شغل نیز یکی دو سوال کلیدی مد نظر خود را بپرسد.
  6. جمع بندی مصاحبه های تلفنی بایستی بعد از اتمام کلیه مصاحبه ها صورت پذیرد. به همین دلیل بعد از اتمام هر مصاحبه صحبتی از قول و قرارهای بعدی نشود و صرفا اشاره شود که با شما تماس مجددی برقرار خواهد شد.
  7. سوالات مطرح شده در مصاحبه تلفنی بایستی کوتاه و دقیق باشد. هدف انجام مصاحبه شغلی نیست. هدف چک کردن موارد مهم قبل از مصاحبه است.

با رعایت این نکات ساده میتوانید تصویر ماندگار بر ذهن متقاضیان استخدام بگذارید. در این صورت اگر فرد استخدام شود یا خیر، برند کارفرمایی شما تقویت خواهد شد.

پیروز و پایدار باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *