یافته‌های بین المللی درمورد تئوری مازلو

همه ما با تئوری مازلو آشنا هستیم ولی این را هم میدانیم که این تئوری برآمده از یک فرهنگ خاص است. سوال اصلی این است که آیا مردم سراسر جهان، نیازهایی دارند که مشابه با نیازهای سلسله مراتب نیازهای مازلو توصیف شود؟

8WfEFnX7BFElv3JBxHf2_Dl72eJkfbmt4t8yenImKBVvK0kTmF0xjctABnaLJIm9تحقیقات نشان می‌دهند که به طور کلی چنین است. مطالعه و تحقیقات متعددی که نظریه مازلو را مورد آزمون قرار داده اند، تقریباً ترتیب منظر نیازها را در میان فرهنگها، مشابه سلسله مراتب نیازهای مازلو؛ ولی نه یکسان با آن نشان می‌دهند.

هافستد معتقد است که در هر کشوری زیرفرهنگ‌های بیشماری وجود دارد و تعیین این که کدام متغیرهای فرهنگی در محل کار جزو تنظیمات کاری خاص به حساب می‌آیند، دشوار و حتی غیرممکن است. هافستد دریافت که طبقات شغلی کارآمدترین راه در بررسی انگیزش هستند. او رابطه ای بین انواع شغل و سلسله مراتب نیاز گزارش داد. طبق نتایج تحقیق وی روی 60000 نفر در بیش از 50 کشور، از افراد خواسته می‌شد که مجموعه ای از 19 هدف شغلی را رتبه گذاری کنند. او نتیجه گیری کرد:

  • چهار هدف اول متخصصین با نیازهای سطح «بالای» مازلو مطابقت داشت.
  • چهار هدف اول کارمندان معمولی با نیازهای «متوسط» مازلو مطابقت داشت.
  • چهار هدف اول کارگران فاقد مهارت با نیازهای سطح «پایین» مازلو مطابقت داشت.
  • مدیرها و تکنسین ها تصویری مخلوط از خود به نمایش گذاشتند – که دست کم یک هدف در دسته ی «بالای» مازلو داشتند.

چهار اولویت اول نیاز ها به تفکیک طبقات شغلی

111

در تصمیم گیری درمورد روش انگیزش دادن به منابع انسانی در کشورهای مختلف یا کمک به آن ها در دستیابی به ارضای نیاز، محققینی چون هافستد توصیه می‌کنند که کمپانی‌ها بیش از هر چیز اقدام به دادن پاداش‌های فیزیکی به پرسنل سطح پایین و فراهم کردن جوی مناسب برای چالش، خودگردانی، امکان استفاده از مهارت ها، و همکاری، برای پرسنل سطح متوسط و بالا نمایند. تعدادی از کمپانی ها در حال یافتن راه‌های خلاقانه ای برای ایجاد انگیزه در سازمان با استفاده از تغییر استراتژی‌های منابع انسانی، از کارمندان سطح پایین تا مدیریت متوسط هستند.

به طور کلی، به نظر می‌رسد برای کاربرد بین المللی این تئوری، اندکی تردید در سودمندی آن در کمک به شناسایی فاکتورهای انگیزشی وجود دارد. این تئوری به تنهایی کافی نیست. دیگر تئوری‌های محتوا، مثل تئوری دو عاملی، درک بیشتر و کاربرد عملی مؤثرتری برای با انگیزه کردن پرسنل به دست می‌دهد.

پیروز و پایدار باشید.

اگر مفید بود به دوستان خود هم پیشنهاد دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *