وابسته ها رفتنی اند، افراد را دلبسته کنید

به عنوان مقدمه عرض کنم که معمولا شروع هر پروژه یا طرحی معمولا با فاز شناخت است. در فاز شناخت مسئله به خوبی تبیین میشود و مشخص می گردد در سازمان مورد بررسی مسئله در شرایط فعلی به چه صورتی است و اینکه اساساً اکنون کجا هستیم. در یکی از طرحهای تحقیقاتی که در یکی از شرکتهای درحال گذار از مالکیت دولتی به خصوصی داشتیم، مسئله ای رخ داده بود. که شاید بدترین چالشی باشد که برای هر سازمانی ممکن است و می تواند رخ دهد(شاید سازمان ما در این مرحله باشد، کمی بیندیشیم). چالش این بود: آدمهای درون سازمان در طی این دوره گذار یا رفته اند یا میل به رفتن خیلی شدیدی دارند ولی بدلیلی که قصد دارم تبیین کنم، هنوز نرفته اند. به این منظور در ادامه در دو قسمت به بحث تمایل به خروج خدمت و دلبستگی شغلی پرداخته خواهد شد.

تمایل به خروج از خدمت

محققان اغلب تمایل به خروج خدمت را به صورت فرایند فکرکردن، برنامه ریزی و قصد ترک شغل تعریف کرده اند. تمایل به ترک خدمت، به ارزیابی ذهنی فرد از احتمال ماندن یا رفتن از ازمان در اینده نزدیک اشاره دارد. به این ترتیب بیشتر از اینکه یک عمل یا اقدام باشد، تمایل به خروج از خدمت یک نگرش ذهنی است.

 سه دلیل برای استفاده از تمایل به ترک خدمت بجای ترک خدمت واقعی وجود دارد.

اول ترک خدمت به شرایط اقتصادی عمومی بستگی دارد. افرادی که قصد ترک خدمت دارند، ممکن است فقط زمانی این کار را انجام دهند که مشاغل جایگزینی در دسترس داشته باشند. مطالعات صورت گرفته یا داده های واقعی ترک خدمت در یک دوره زمانی خاص ممکن است نتایجج متفاوتی را نشان دهند.

دوم به زعم برخی از محققان نیت رفتاری، شاخص مستقیمی از رفتار واقعی است. هرچند، نیات رفتاری افراد همیشه منجر به رفتار نشده و ممکن است با گذر زمان، نیات افراد دستخوش تغییر شود.

سوم، تحقیقات قبلی دریافته اند نیت ترک خدمت، قویترین منادی ترک خدمت است.

عوامل ایجاد کننده تمایل به ترک خدمت

بر اساس تحقیقات چه عواملی تمایل به ترک خدمت را افزایش می دهد:

  • فرسودگی شغلی
  • تعهد سازمانی
  • سبک مدیریت
  • رضایت شغلی
  • حمایت سازمانی ادراک شده.

نکته جالب با افزایش سن، تمایل به ترک خدمت کاهش پیدا می کند و بیشترین میزان ترک شغل در یک سال اول استخدام اتفاق می افتد و کارکنانی که سازمان را ترک می کنند معمولاًسابقه استخدام کوتاهی دارند

در مورد تحصیلات، هرچه سطح تحصیلات افزایش پیدا می کند، تمایل به ترک خدمت نیز افزایش پیدا می کند. به عبارت دیگر کارکنانی که دارای تحصیلات بالایی هستند در صورتیکه احساس کنند که به تخصص آنها احترام گذارده نمی‌شود، احتمال بیشتری وجود دارد که سازمان را ترک کنند.

همه‌ی اینها حکایت از نوعی وابستگی شغلی دارد، فرد تمایل به خروج دارد، ولی چرا این تمایل خود را عملیاتی نمی کند،‌چون وابستگی شغلی دارد. بیرون سازمان برای وی خبر خوبی وجود ندارد، شغل جدیدی فعلا وجود ندارد، یا اگر وجود دارد حقوق و مزایای آن از شغلی فعلی کمتر است. ولی اگر باشد، بی درنگ فرد سازمان را ترک خواهد کرد.

راهکار چیست؟

اولا آسیب شناسی کنیم دلایل خاص هر فرد برای میل به خروج از خدمت را بدانیم.

ثانیاً، برای افرادی که تمایل خود را عملیاتی کرده اند مصاحبه های خروج از خدمت برگزار کنیم و دلایل آنها را برای خروج از خدمت شناسایی کنیم.

ثالثاً، به جای تمرکز روی ایجاد وابستکی شغلی و وابسته کردن هرچه بیشتر افراد به سازمان(که گاه تنها راهکار مدیران برای کاهش میزان خروج از خدمت است)، روی دلبستگی شغلی کارکنان متمرکز شویم. 

در نوشته بعدی به راهکارهای افزایش دلبستگی شغلی پرداخته خواهد شد.

موفق باشید.

اگر مفید بود، با دوستان خود به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه دربارهٔ «وابسته ها رفتنی اند، افراد را دلبسته کنید»

  1. بازتاب: راهكارهاي افزايش دلبستگي شغلي كاركنان : قراول

  2. از تیترش خیلی خوشم اومد؛ منو ترغیب کرد که متن رو بخونم؛ البته متن و مطالب هم مفید و خوب بودند. ممنون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *