مدیریت منابع انسانی یک دپارتمان نیست!

یک مقدمه

آنچه من تا کنون دیده ام در ذهن اغلب افراد، مدیریت منابع انسانی معادل یک دپارتمان نقش بسته است. یعنی یک جایی در سازمان وجود دارد، که مدیریت منابع انسانی را انجام می دهد که جدیدا خیلی هم شیک شده و به مدیریت سرمایه های انسانی تغییر نام داده است.اغلب دوستانی که در حوزه ساختار مطالعاتی دارند، وقتی به نسبت صف و ستاد در شرکتهای بین المللی موفق میرسند، تعجب می کنند که چگونه است که فلان شرکت دو هزار نفری، دپارتمان منابع انسانی فقط از 3 نفر یا حتی کمتر تشکیل شده است؟ نکته واضح است، در این شرکتهای همه مدیران یکی از وظایف اصلی خود را مدیریت منابع انسانی می دانند، که شایستگی ها و توانایی های آن را کسب کرده اند و به ابزارهای و سیستم های مورد نیاز نیز مسلح شده اند. حال دیگر نیازی به دپارتمان منابع انسانی ندارند، خودشان با توجه به زیرساخت سیستمی فراهم شده نیرو جذب می کنند، بسته جبران خدمات خود را طراحی می کنند، مدیریت عملکرد می کنند و تمام اقدامات مربوط به مسیر شغلی فرد را پی گیری می کنند. و منابع انسانی کم حجم موجود در شرکت فقط وظیفه حفظ و نگهداشت و توسعه این زیر ساختها را بر عهده دارد.

برای چند لحظه تخیل کنید

تصور کنید در سازمانی زندگی می کنید، که مدیران آن علاوه بر مهارتهای فنی مورد نیاز انجام وظایف اصلی خود، از روشهای جذب نیرو نیز آگاه باشند و به ابزارهای آن مسلح باشند، بتوانند تعیین حقوق و دستمزد کنند ضمن اینکه عدالت درونی و بیرونی را رعایت می کنند و بتوانند ارزیابی و مدیریت عملکرد کنند. حال در این سازمان فرضی، حتی اگر 5 هزار نفر پرسنل داشته باشد، چند نفر در دپارتمان منابع انسانی لازم داریم؟

عمل کنید

اگر در موقعیتی هستید که می توانید کاری انجام دهید، حتی به عنوان مدیر منابع انسانی، طی یک برنامه بلند مدت کلیه مدیران شرکت را به مهارتهای منابع انسانی مجهز کنید، طی یک برنامه میان مدت برای این مدیران، تجهیزات و زیرساختهای منابع انسانی مورد نیاز را فراهم کنید، و تمام تلاش خود را بگذارید که مفهوم مدیریت منابع انسانی را از یک تصور مبتنی بر ساختار، به یک مفهوم و مهارت مدیریتی تبدیل کنید.

مدیریت منابع انسانی یک دپارتمان نیست. مدیریت منابع انسانی یک مفهوم است، نه یک ساختار. مدیریت منابع انسانی یک شایستگی است نه تعدادی آدم در یک واحد یا بخش مستقر شده. برای ارتقای سطح منابع انسانی در شرکت خود، بیشتر از اینکه روی ساختار آن تاکید کنید، آنرا به عنوان یک شایستگی تعریف کنید که همه مدیران باید به آن تجهیز شوند.

پیروز و پایدار باشید.

از طریق دکمه‌ی زیر با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *