روشهای سازمانی مقابله با استرس برای کارکنان

در ادامه مطالبی که در خصوص مدیریت استرس در اینجا نوشته ام، در این نوشته قصد دارم مهمترین روشهای سازمانی مقابله با استرس را به صورت خلاصه بیان کنم. در تبیین عوامل سعی شده شرط اختصار رعایت شود و لازم است در صورتی که تصور می کنید درگیر یکی یا تعدادی از این عوامل هستید مطالعات دقیق تری را در این خصوص داشته باشید و این نوشته صرفا جهت معرفی و آشنایی است.

چندین عامل که باعث تنش می‌شوند تحت کنترل مدیریت هستند‌، مثل نوع کار و نقشی که به فرد داده می‌شود. از این‌رو مدیریت می‌تواند این عوامل را تغییر دهد. استراتژی‌هایی که مدیریت می‌تواند به‌کار برد عبارت‌اند از شیوه بهتر گزینش کارکنان ‌و گماردن آنان در مشاغل مناسب‌، تعیین هدف ‌های واقعی، طراحی مجدد مشاغل‌، مشارکت دادن افراد در فرآیند تصمیم گیری‌، بهبود شبکه‌های ارتباطی سازمان و اجرای برنامه‌های سالم سازی.

– گزینش وانتصاب افراد

با وجود اینکه برخی از مشاغل ( در مقایسه با سایر کارها ) تنش بیشتری ایجاد می‌کنند‌، ولی می‌دانیم که افراد در واکنش‌هایی که در شرایط تنش‌زا از خود نشان می‌دهند متفاوت‌اند. برای مثال ما می‌دانیم کسانی که تجربه اندک دارند یا دارای مرکز کنترل خارجی هستند از کاهای تنش‌زا بیشتر فرار می‌کنند. افراد با تجربه بالا وآنان که مرکز کنترل درونی دارند بهتر می‌توانند خود را با کارها یا مشاغل تنش‌زا وفق دهند وچنین کارهایی را به صورتی موثرتر انجام دهند.

– تعیین هدف

اگر افراد هدف‌های مشخص و چالشگر داشته باشند و نتایج حاصل از روند کارها و پیشرفت امور در راه نیل به این هدف‌ها نهفته باشند، در این راه (یعنی تعیین هدف) موفق‌تر خواهند بود. هدف می‌تواند موجب انگیزش فرد گردد و از میزان تنش بکاهد.هدف‌های خاصی که قابل تعمیم باشند می‌توانند میزان انتظارات(از نظر عملکرد) را مشخص نمایند. گذشته از این، بازخور نمودن نتایج حاصل از تعیین هدف موجب تضعیف پدیده عدم اطمینان می‌گردد و در نتیجه عملکرد واقعی بهبودمی‌یابد. در نهایت ابهام از نقش و میزان استیصال فرد کاهش می‌یابد و به کم شدن تنش می‌انجامد.

– تجدید طرح مشاغل

تجدید طرح شغل باعث می‌شود که عضو سازمان مسوولیت بیشتری بپذیرد، کارهایی که هدف مشخص‌تری داردانجام دهد، از آزادی عمل بیشتری برخوردار شود و نتیجه عملکرد خود را ببیند. سرانجام، اینها باعث خواهند شد که تنش کاهش یابد؛ زیرا این عوامل موجب می‌شوند تا فرد بر فعالیت‌ها و کارهای خود کنترل بیشتری اعمال نماید و به دیگران کمتر وابسته باشد. اگر افراد به‌گونه‌ای باشند که ترجیح می‌دهند کارهایی بکنند که مشخص و یکنواخت باشد، در آن صورت با کاهش دادن مهارت‌ها می‌توان پدیده عدم اطمینان را تضعیف و تنش را کاهش داد.

– مشارکت دادن افراد در تصمیم‌گیری

اگر مدیر زیردستان خود را به صورت مستقیم در تصمیم‌گیری‌ها دخالت دهد، این کار بر عملکرد افراد اثر می‌گذاردو مدیریت می‌تواند بدین وسیله بر میزان کنترلی که فرد به کار خود دارد بیفزاید، در نتیجه تنش یا فشار روانی که او از نقش خود دارد کاهش خواهد یافت.

– برنامه‌های سالم سازی

سازمان می‌تواند برنامه‌های سالم سازی را در جهت سلامت جسم و روان کارکنان و اعضای خود به اجرا درآورد. این برنامه‌ها در رابطه با وضع جسمی و روحی کارکنان اجرا می‌شود. برای مثال سازمان می‌تواند مکان‌هایی را دایر کند و به افراد کمک نماید تا وزن خود را کم نمایند و برنامه‌های ورزشی مرتب به اجرا درآورند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *