رصدخانه منابع انساني

امروزه اصطلاحي نسبتاً‌ مطرح شده تحت عنوان رصدخانه منابع انساني كه همكاران عزيز و مديراني كه با آنها در تماس هستيم گاهاً در خصوص آن سوال مي كنند. در لغتنامه دهخدا رصد به اصطلاح نجوم ، چوتره ای است که بر قله کوهی سازند و هفتصد گز اقلاً بلندی آن باشد و منجمان بر آن نشسته احوال کواکب معلوم کنند، و هودل نیز گویند. و رصد خانه جايي كه در آن رصد بندند.

معادل اين عبارت را بايستي در حوزه منابع انساني داشته باشيم. جايي كه در سطوح عالي سازمان قرار دارد، بر اساس تعريف فوق بايستي حداقل فاصله اي نيز از مديريت ارشد براي آن تعريف كرد، متخصصان و مشاوران منابع انساني را بر آن نشانيد و به منظور برنامه ريزي بهتر احوال منابع انساني شركت را از آنها جويا شد.

دپارتمان هاي منابع انساني فعال در حوزه منابع انساني بهداشت و درمان از پيشگامان اين حوزه بوده اند. نمونه هاي جديدتر آنرا نيز مي توان در اتحاديه اروپا يافت  كه تحت عنوان رصدخانه منابع انساني اروپا در بخش انرژي هسته اي يافت. 

نكته جالب در خصوص رصدخانه هاي منابع انساني، اغلب در صنايع با تكنولوژي بالا مورد استقبال قرار مي گيرند.

به عقيده‌ي من اصل و اساس كار رصدخانه ايجاد يكپارچگي دروني براي برنامه ريزي منابع انساني است. جايي كه دقيقا نقطه ضعف دپارتمانهاي منابع انساني صنايع مختلف در كشور است. شنيده مي شود چند ده طرح مديريت دانش يا چند ده طرح مديريت استعداد در يك صنعت خاص طراحي و اجرا مي شود بدون اينكه حتي خبري از يكديگر داشته باشند. از سوي ديگر آمار و اطلاعات درستي نيز از منابع انساني سازمانها وجود ندارد كه رصد خانه مي تواند اين ضعف را نيز پوشش دهد. در ذيل بخشي از وظايف تعريف شده براي رصدخانه را اشاره مي كنم:

  • توسعه يك پايگاه داده ملي قابل اعتماد و بروز از مسائل و پويايي هاي اساسي نيروي كار
  • توسعه يك زيرساخت ملي براي همراهي اثربخش و منسجم ميان ذينفعان و خط مشي گذاران به منظور حل چالشهاي منابع انساني صنعت
  • توسعه زيرساختي براي بهره گيري از شواهد مستند و بهترين تجارب منطقه اي و جهاني
  • توسعه نظام نظارت و ارزيابي پيشرفتهاي منابع انساني بر اساس شاخص‌هاي مستخرج از مطالعات و بهينه‌كاوي ها
  • تقويت ظرفيت ملي به منظور توليد نيروي كار با كيفيت و ماهر براي صنعت 

در خصوص رصدخانه منابع انساني در مباني نظري مطالب زيادي موجود نيست و بيشتر از آنكه يك مفهوم تئوريك باشد، يك مفهوم عملياتي است كه به عنوان آچار فرانسه و ابزار تحليل مديران منابع انساني و مديران ارشد عمل مي كند.

موفق باشيد.

اگر مفید بود با دوستان خود به اشتراگ بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *