خلاصه پادکست HBR: تجربه اخراج و اثرات منفی آن

مترجم: فتانه جعفری دانشجوی کارشناسی ارشد MBA دانشگاه علامه طباطبایی

مهمان این برنامه David DeStenoاست. او استاد روانشناسی دانشگاه  Northeasternاست.

اسم کتاب جدید اوEmotional Success The power of Gratitude, Compassion and Pride :

زمانی که یک اتفاق بد برای فرد رخ می‌دهد،واکنش معمولی ‏او ناراحت شدن است.این اتفاق بد می تواند نرسیدن به یک هدف و یا رفتار نامنصفانه یک فرد با او باشد،نکته مهم این است که ما باید این ناراحتی را به یک استراتژی برای پیشرفت خودمان تبدیل کنیم.

مسیله مطرح شده:

به تازگی به یک سازمان پیوسته و دریک قسمت جدید کارمی‌کند و باز خوردش عالی بوده‌است. اوایده های رئیس خود را می‌داند و روی آنها کار کرده است. به تشکیل شدن کارشان کمک کرده و همه چیزعالی بوده است تا این که رئیسش بدون اطلاع او کارش را ترک کرده است. هرزمانیکه او از منابع انسانی یا دیگر مدیران راجع به این موضوع سوال می‌پرسیده است آنها از جواب دادن طفره می‌رفتند.

او باز هم فعالیتش را ادامه داده و به یک مدیر دیگر گزارش تحویل می‌داده است ولی جواب خوبی نمی گرفته. تا این که از طرف منابع انسانی به او می گویند که باید کار را ترک کند و بخش او عوض شده و دیگر جایی برای او نیست. این وضع برای او باور نکردنی بوده است. او کارخودش را به بهترین صورت انجام می‌داده و الان کلی سوال برایش پیش آمده که چرا چنین کاری با او کردند و متحیر شده است. او چگونه می تواند مطمئن شود که این تجربه تاثیر بدی روی فرصت های بعدی اش نمی گذارد؟

جواب:

طبق تحقیقات انجام شده هرچه مرتبه و مقام فرد استخدام کننده بالاتر باشد بیشتر مسائل عاطفی و اخلاقی را زیرپا می‌گذارد تا فردی را استخدام کند (دراین مطالعه برای یک کار شش ماهه، افرادی را استخدام می کردند که کار دو ساله می خواستند).

ذهن انسان معمولاً مسائل مشکوک را می تواند تشخیص دهد، در نتیجه اگر در جایی شک کردیم خوب است که تحقیق کنیم اما در این مورد به نظر نمی آید که چیز مشکوکی وجود داشته باشد. در مورد اثرگذاری این موضوع روی شغل بعدی اش هم باید به این موضوع توجه داشته باشد که اخراج او مربوط به عملکردش نبوده. او باید از این مسئله با آگاهی کامل و بدون عذاب عبور کند.

راهکا‌رهایی وجود دارد که در مصاحبه انجام بدهیم تا متوجه بشویم که آن کار دقیقا مناسب ما هست یا‌‌‌‌‌‌‌ نه و همچنین زمانیکه او متوجه شد که مشکلی وجود دارد باید شروع به شبکه سازی می کرد تا نقشه های دیگری که در سازمان وجود دارند شاید برای او مناسب تر باشند را پیدا می‌کرد تا به سرعت شغلش را از دست نمی‌داد.

یکی از اتفاقات بدی که می‌افتد این است که وقتی که کسی میخواهد کسی را اخراج کند آن را به منابع انسانی می سپارند تا ازمسئولیت خودش بکاهد، اگر فرد با رئیس خودش صحبت کند جواب خیلی از سوالاتش را می‌گیرد و سردرگم نمی ماند ولی زمانی که شخص سوم این کار را می‌کند فردی که اخراج می شود جواب سوالات خودش را نمی گیرد.

کاری که این فرد می تواند بکند این است که وقتی برای مصاحبه می‌رود ذهنیت مثبت داشته باشد و سوال بپرسد درباره سازمان و کارهایی که باید انجام بدهد، و بفهمد که سازمان خوب است یا نه در این صورت او می تواند بهتر کار کند و تا موقعی که دلیلی برای عدم اطمینان نداشته باشیم خوب است که به هم اطمینان کنیم هنگام مصاحبه ذهنیت مثبت داشته باشیم تا طرف مقابل هم نسبت به ما ذهنیت مثبت داشته باشد.

 

لینک پادکست:

https://podcasts.google.com/?feed=aHR0cDovL2ZlZWRzLmhhcnZhcmRidXNpbmVzcy5vcmcvaGFydmFyZGJ1c2luZXNzL2RlYXItaGJy&episode=Z3VpZCB0YWc6YXVkaW8uaGJyLm9yZywyMDE4LTAxLTI1OmRlYXItaGJyLjAwMzI

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *