امنیت شغلی سگدستها، تضمین شده است…

کسانی که با اصطلاحات مکانیکی آشنا باشند میدانند که در خودرو قطعه ای وجود دارد به نام سگدست. سگدست در واقع لولایی است برای چرخیدن چرخ روی محور فرمان که وظیفه نگهداری چرخ، دیسکهای ترمز، اتصالات چرخها و توپی چرخ را دارد. سگدست با هیچ قطعه ای قابل جایگزین شدن نیست. نبود، کمبود یا خرابی آن هم به سرعت خود را نشان میدهد.

در سازمان اغلب همه ی افراد نگران امنیت شغلی خود هستند به جز سگ دستها. 

چرا؟

دلیل واضح است، آنها به راحتی قابل جایگزینی نیستند. مثلا دو مدیر استخدام و استعدادیابی را تصور کنید:

  • اولی مثل همه مدیران استخدام تنها اگهی میکند بعد مصاحبه میکند و در مصاحبه هم سوالات معمول میپرسد و هیچ مهارت ویژه ای در این فرایند ندارد
  • دومی  به فنون آگهی کردن آشنایی خوبی دارد، در آگهی های شغلی خود خلاقیت به خرج میدهد. با مفهوم برند کارفرمایی آشنایی دارد و در این حوزه اقدامات خلاقانه ای انجام داده، در مصاحبه ها هنر مندی به خرج میدهد و افرادی که استخدام کرده ماندگاری و عملکرد بالایی داشته اند.

تصور کنید قرار است این دو نفر را اخراج کنید، تغییر کدامیک راحت تر است؟

اگر نگران امنیت شغلی خود هستید سعی کنید همچون سگدست به نحوی عمل کنید که جایگزینی شما به راحتی امکان پذیر نباشد. برخی از راه های تبدیل شدن به سگدست را میتوان به شرح ذیل اعلام کرد:

  1. مسئولیتهای بیشتر قبول کنید، هرچه مسئولیتهایی که بر عهده شماست بیشتر باشد جایگزینی شما دشوار تر خواهد شد.
  2. در مسیر هدفهای استراتژیک سازمان حرکت کنید، مشخص باشد هر اقدام شما به کدام هدف سازمان متصل است.
  3. هنرمند شوید. سعی کنید حتی معمول ترین کارها را با هنر مندی و خلاقیت انجام دهید.
  4. استانداردهای خود را حفظ کنید و سعی کنید آنرا ارتقا دهید. در انجام وظایف به حداقل خواست سازمان نگاه نکنید، بلکه ببینید بیشترین چیزی که از عهده شما بر می آید چیست، آنرا عرضه کنید. 
  5. تا نهایتی که از عهده شما بر می آید به دیگران کمک کنید. حفظ نگرش مثبت دیگران در مورد خودتان، هزینه های جابجایی را به شدت افزایش میدهد. 
  6. پیشنهادات بهبود ارائه کنید، بیشتر در حوزه تخصصی خود و مقداری هم در حوزه های تخصصی دیگر و مسیرهایی که ممکن است دستیابی اهداف را ساده تر کند.
  7. هر روز بهتر از دیروز باشید. مهارتهای مورد نیاز خود را شناسایی کنید و سعی کنید تا حد ممکن آنها را کسب کنید. در این مسیر، تمایل به توسعه و بهبود خود را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید. اجازه دهید دیگران بدانند که شما به توسعه خود اهمیت میدهید.

به این لیست میتواند موارد دیگری را نیز اضافه کرد. شما برای افزایش امنیت شغلی خود چه کرده اید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *