جذب مهم تر است یا نگهداشت؟

جذب مهمتر است یا نگهداشت؟

این سوال را چند روز پیش یکی از مدیران منابع انسانی فعال و خوش فکر از بنده پرسید. جوابی به ایشان دادم که خوب دانستم با شما نیز به اشتراک بگذارم.

فرایندهای منابع انسانی مهم و غیر مهم، کم اهمیت و مهمتر، اثرگذارتر و غیر اثرگذارتر ندارد. در اصل کل فرایندهای منابع انسانی یک فرایند است که وابستگی شدیدی میان زیر فرایندهای آن وجود دارد. یک سیستم کامل با تمام مشخصات و خصوصیاتی که هر سیستمی می تواند داشته باشد. اگر اینگونه تصور کنیم که یک یا چند فرایند منابع انسانی از سایرین مهمتر است، آنوقت کل سیستم را به ابتذال می کشانیم. شاید بد نباشد یک مثال بزنم.

فرض کنید یک شرکت تمام همت خود را روی جذب بهینه انجام دهد. بهترین نیروها را جذب کند، ولی فرایند نگهداشت مناسبی نداشته باشد و توجه شرکت به فرایندهای بعد از جذب افت شدیدی داشته باشد. چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ 

شرکت مناسب ترین نیرویهایی که در دسترس بوده اند را جذب کرده، مدتی افراد داخل شرکت فعالیت می کنند، از توانایی ها و مهارتهای آنها استفاده بهینه نمی شود، فرض کنید درون این شرکت بی عدالتی هایی نیز در پرداخت یا بسته های جبران خدمات وجود داشته باشد، فرد ببیند که افرادی با شایستگی و مهارت مساوی یا حتی کمتر دریافتی های خیلی بیشتری دارند. چه اتفاقی رخ خواهد داد وقتی فرد احساس بی عدالتی درونی کند؟ آیا می توان انتظار داشت که فرد جذب شده با انگیزه سابق به فعالیت خود ادامه دهد؟ می توان انتظار تعهد، وفاداری و عملکرد بالا از فرد انتظار داشت؟ دو حالت رخ خواهد داد یا اینکه بعد از مدتی فرد جذب شده سرخورده شده ولی به دلایل مختلف به همکاری خود با شرکت ادامه خواهد داد ولی قطعا نه با انگیزه و توان قبلی بلکه در سطح حداقلی یا اینکه گزینه بهتری هم برای فرد و هم برای سازمان اتفاق می افتد که فرد سازمان را ترک می کند.

مثال کاملا روشن است، شاید خیلی افراد نیز چنین شرایطی را مستقیم درک کرده باشند. بنابراین در مدیریت منابع انسانی هیچ فرایندی بر دیگری اهمیت ندارد، بهترین نیرو را هم که جذب کنیم، اگر نگهداشت مناسب نداشته باشیم، سودی برای سازمان بوجود نیاورده ایم. هدف کلیه فعالیت های منابع انسانی ایجاد ارزش افزوده برای سازمان و یا شرکت است. هر فعالیتی که چنین چیزی را ایجاد نکند، یک اتلاف هزینه است.

Picture2قطعا می شود با پیشنهاد پرداخت خوب و همچنین فراهم آوردن امنیت شغلی نیرویی را جذب کرد، ولی بدون عدالت در پرداخت و آینده شغلی روشن قطعا نمی توان افراد را در سازمان نگهداشت.

پیروز و پایدار باشید.

اگر مفید بود با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *