وايبرلوفينگ؛ بلاي سازمان سوز

شايد در مورد مفهوم سايبر لوفينگ شنيده باشيم. براي تبيين مفهوم سايبر لوفينگ يادداشتهاي آزادي از چند كتاب و مقاله دارم كه بدون ذكر منبع مي آورم.

عبارت سایبرلوفینگ از دو بخش تشکیل شده است. بخش «لوفینگ» از واژه «لوفر» اتخاذ شده است که اصولاً به شخصی گفته می شود که از وقت خود به درستی استفاده نمی کند و آن را هدر می دهد. بخش «سایبر» به ۱۹۹۵ برمی گردد که به عنوان پیشوند برای کلماتی به کار می رود که مبتنی بر علم کامپیوتر بوده و در آنها از کامپیوتر به عنوان ابزار استفاده می شود. عباراتی نظیر جرم های مبتنی بر کامپیوتر۲ یکی از همین عبارات است. بنابراین به عملی گفته می شود که اولاً مبتنی بر کامپیوتر و اینترنت بوده و در ثانی فرد با انجام آن وقت خود را به نحوی هدر می د هد. به این معنی که فرد، بجای انجام امور مربوط به کار خود، با استفاده از فضایی که اینترنت در اختیار وی قرار می دهد، زمان کاری خود را یا هدر می دهد و یا به انجام امور شخصی اختصاص می دهد. پرسه زنان اینترنتی یا همان کارکنانی که نابجا و ناصحیح از اینترنت در سازمان استفاده می کنند، در صنایع کوچک بریتانیا هر ساله یک و نیم میلیارد پوند هزینه ایجاد می کنند.

حال به سايبر لوفينگ،‌مي توانيد با لذت تمام وايبرلوفينگ را هم اضافه كنيد.

امروز ضبح بنابر كاري كه داشتم از چندين اتاق يك اداره عبور كردم. تماماً روي گوشي هاي خود خم شده و سرگرم بودند. با بررسي كه بنده انجام داده اولين برنامه،‌ نرم افزار پيغام رسان وايبر بوده و مي توان بازي كلش آف كلنز را نيز در رده دوم قرار داد. البته بازي دوم در بين افراد كمتر از 30 سال جذابيت بيشتري داشت.

براي جلوگيري از سايبرلوفينگ چهار راه به شرح ذيل پيشنهاد شده است:

  1. دیواره آتشین:

برخی‌ها به شدت با این موضوع برخورد كرده و به‌طور كلی استفاده از اینترنت و پست الكترونیكی را ممنوع اعلام می‌كنند، اما بسیاری از متخصصین معتقدند كه ممنوعیت كامل استفاده از اینترنت، سوزاندن تر و خشك با هم است. به‌رغم اینكه استفاده ناصحیح از اینترنت بهره‌وری را كاهش می‌دهد، اما استفاده صحیح و بجا از آن موجب افزایش سطح بهره‌وری كاركنان می‌شود.

  1. ایجاد خط‌مشی:

بسیاری معتقدند برای بهره‌گیری اثر بخش از اینترنت، خط‌مشی‌هایی مناسب باید اتخاذ كرد. اخبار نشان می‌دهد كه ۲۲ درصد از مدیران صنایع كاركنان خود را به علت عدول از خط‌مشی‌های مربوط به نحوه استفاده از اینترنت اخراج كرده‌اند.

  1. استفاده از سیستم‌های ایمنی:

برای استفاده و برقراری سیستم‌های امنیتی، شركت‌های خاص این منظور نیز وجود دارند كه خدمات بهره‌گیری بهینه از اینترنت و قرار دادن سیستم‌های ایمنی شبكه اینترنت را برعهده می‌گیرند. برخی مدیران از نرم‌افزارهایی استفاده می‌كنند كه به وسیله آنها بتوانند نحوه استفاده كاركنان از اینترنت را كنترل و نظارت كامل بر آن داشته باشند و در برخی مواقع ارتباط بر خط آنها را از طریق این نرم‌افزارها محدود می‌كنند.

  1. روش كاربران مجاز:

برخی مدیران، استفاده از اینترنت را تنها برای كاركنانی كه برای كار خود به آن نیاز دارند، آزاد كرده‌اند. (صادقانه بگویید آیا در اتاق كار شما، تمام كاركنان نیاز به استفاده از اینترنت را برای كار خود دارند؟)

براي جلوگيري از وايبرلوفينگ چكار مي توان كرد،‌ مي توان اينترنت افراد را قطع كرد؟ مي شود موبايل آنها را گرفت؟ مي شود هزار راه اشتباه ديگر را رفت؟؟؟ اين راه ها هيچ كدام جواب نخواهد داد. حتي در پاسخ به سايبرلوفينگ چه رسد به وايبرلوفينگ. بهترين راه را بايستي در اصول رفتار سازماني يافت. روش هاي سخت پاسخگو نخواهد بود. از پي راه حل هاي نرم برآييم.

مي توان اشتياق افراد را به كار زياد كرد.

مي توان تعهد افراد را افزايش داد.

مي توان رضايت افراد را از شغلي كه در آن مشغول هستند افزايش داد.

راه حل هاي كوچك ولي موثري كه دزدي از كار را قطعا كاهش خواهد داد. همه‌ي اين رفتارها كه منجر به كاهش بهره وري مي شود، نوعي پاسخ به رفتارهاي سازماني است. نوعي پاسخ به بي عدالتي هاست، نوعي پاسخ به عدم رضايتهاست. نوعي جواب به رفتارهاي نادرست سازماني است.

راه حل شما براي كاهش وايبرلوفينگ چيست؟

پيروز باشيد.

اگر مفيد بود با دوستان خود به اشتراك بگذاريد.

 

4 دیدگاه دربارهٔ «وايبرلوفينگ؛ بلاي سازمان سوز»

  1. سلام مطلب بسیار جذاب و جالبی بود .ای کاش همیشه قبل از استفاده از تکنولوژی های نوین ابتدا کاربردها و فرهنگ استفاده صحیح اون آموزش داده بشه بعد این تکنولوژی ها در دسترس قرار بگیره .البته به نظر من این عدم صحیح استفاده از تکنولوژی صرفا مربوط به تکنولوژی های نوین و آی تی منحصر نمی شود . به موضوع خودرو و رانندگی توجه کنید . ما آخرین خودروهای روز دنیا را تقزیبا بدون در نظر گرفتن قیمتش در اختیار داریم . اما وضعیت ترافیک در شهرها و جاده ها و تعداد تصادفات و مرگ و میر و جراحات و خسارات مالی را ببینید . چه فاجعه ای در جریان است . اینها همه بخاطر عدم استفاده صحیح از تکنولوژی هست . عامل انسانی قویترین عامل تصادفات است . و این بخاطر عدم آموزش صحیح و نداشتن فرهنگ صحیح ترافیک است .در مورد وایبر هم همینطور است و دیگر تکنولوژیها .ضمن اینکه وقتی سازمانها افراد را بواسطه و رابطه بیش از نیاز سازمانیشان جذب میکنند و بیکاری آنها عاملی میشود تا خود را با این وسایل سرگرم کنند . ببخشید که زیادی نوشتم

  2. بازتاب: وایبرلوفینگ؛ بلای سازمان سوز - مدیران ایران

  3. سلام.بنده هم با آقای شصتی موافقم. سرعت انتقال تکنولوژی بالاتر از انتقال فرهنگ است. همه چیز به خودمان بستگی دارد. ای کاش به این مرحله برسیم که قبل از استفاده از یک تکنولوژی به این نکته فکر کنیم که با استفاده از آن چه خلق ارزشی می توانیم داشته باشیم. اگر توانستیم پاسخی مثبت برای آن پیدا کنیم حالا می توانیم غم از داست دادن وقت های گرانبهایی که به راحتی هدر می دهیم نداشته باشیم. و به قول پیتر دراکر:  ” فرهنگ، استراتژی را برای صبحانه اش می بلعد”. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *