كارت امتيازي التزام(دلبستگی) كاركنان؛ ابزار سنجش و بهبود

براي اينكه شركتها و سازمانها به بالاترين امتياز التزام كاركنان خود برسند لازم است تا ابتدا استراتژي هاي سازمان خود را بررسي كنند تا ببينند اين استراتژي ها چه اثراتي روي كاركنان دارد. متناسب با اين استراتژيها و اثرات آن اقداماتي جهت بهبود التزام كاركنان طراحي و اجرا كنند. 

براي سنجش التزام كاركنان پرسشنامه ها و ابزارهاي مختلفي وجود دارد ولي شايد يكي از جالبترين آنها را بتوان در قالب شكل ذيل نشان داد. پرسشنامه اي با 5 بعد كه هر بعد نيز از چند شاخص تشكيل شده است. با استفاده از طيف پنج تايي ليكرت سنجيده مي شود. در بهترين حالت سازمان به عدد 90 و در بدترين حالت به حدد 18 مي رسد. 

engage

اثر التزام كاركنان روي سودآوري سازمان در تحقيقات مختلف ثابت شده است. اغلب تحقيقات نشان داده اند كه ميزان التزام كاركنان به عنوان مثال در نحوه برخورد آنها با مشتريان تاثير گذار است و همين مسئله روي سودآوري. بنابراين التزام كاركنان چه به صورت مستقيم و چه به صورت غير مستقيم روي عملكرد و سودآوري سازمان موثر خواهد بود. با اين رويكرد، ابزار فوق كمك شاياني به فهم و درك ما از التزام،‌عوامل موثر بر آن و راه هاي بهبود آن خواهد كرد. البته نمي شود گفت اين ابزار بهترين و جامع ترين است ولي براي پيدا كردن يك شناخت كلي از يك طرف و آگاهي نسبت به مفهوم التزام كمك كننده خواهد بود. پس اگر مي خواهيد التزام كاركنان خود را افزايش دهيد در فاز اول ميزان آن را با ابزار فوق اندازه بگيريد. براي بهبود آن روي مواردي كه در ميانگين پايين ترين امتياز را آورده اند متمركز شويد.

پ.ن1: سنجش مقطعي و يكباره مفاهيمي كه به نگرش كاركنان مربوط مي شود كارايي نخواهد داشت. زماني سنجش نگرش كاركنان موثر خواهد بود كه به صورت دوره اي اندازه گيري شود. روند يابي شود، اتفاقات و وقايع همزمان بررسي شود(مثلا تغييرات مديريتي، پياده سازي يك سيستم،‌بهبود يك فرايند و …) و سپس در خصوص اقدامات بهبود آن تصميم گيري شود.

پ.ن2: اين ابزار در مقاله اي در آدرس ذيل است تشريح شده است: http://sloanreview.mit.edu/article/measuring-the-benefits-of-employee-engagement/

پيروز و پايدار باشيد.

اگر مفيد بود با دوستان خود به اشتراك بگذاريد.

1 دیدگاه دربارهٔ «كارت امتيازي التزام(دلبستگی) كاركنان؛ ابزار سنجش و بهبود»

  1. بازتاب: چک لیست سنجش التزام(دلبستگی) کارکنان - قراول، دیدبان رفتار سازمانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *