کارت امتیازی التزام(دلبستگی) کارکنان؛ ابزار سنجش و بهبود

برای اینکه شرکتها و سازمانها به بالاترین امتیاز التزام کارکنان خود برسند لازم است تا ابتدا استراتژی های سازمان خود را بررسی کنند تا ببینند این استراتژی ها چه اثراتی روی کارکنان دارد. متناسب با این استراتژیها و اثرات آن اقداماتی جهت بهبود التزام کارکنان طراحی و اجرا کنند. 

برای سنجش التزام کارکنان پرسشنامه ها و ابزارهای مختلفی وجود دارد ولی شاید یکی از جالبترین آنها را بتوان در قالب شکل ذیل نشان داد. پرسشنامه ای با ۵ بعد که هر بعد نیز از چند شاخص تشکیل شده است. با استفاده از طیف پنج تایی لیکرت سنجیده می شود. در بهترین حالت سازمان به عدد ۹۰ و در بدترین حالت به حدد ۱۸ می رسد. 

engage

اثر التزام کارکنان روی سودآوری سازمان در تحقیقات مختلف ثابت شده است. اغلب تحقیقات نشان داده اند که میزان التزام کارکنان به عنوان مثال در نحوه برخورد آنها با مشتریان تاثیر گذار است و همین مسئله روی سودآوری. بنابراین التزام کارکنان چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم روی عملکرد و سودآوری سازمان موثر خواهد بود. با این رویکرد، ابزار فوق کمک شایانی به فهم و درک ما از التزام،‌عوامل موثر بر آن و راه های بهبود آن خواهد کرد. البته نمی شود گفت این ابزار بهترین و جامع ترین است ولی برای پیدا کردن یک شناخت کلی از یک طرف و آگاهی نسبت به مفهوم التزام کمک کننده خواهد بود. پس اگر می خواهید التزام کارکنان خود را افزایش دهید در فاز اول میزان آن را با ابزار فوق اندازه بگیرید. برای بهبود آن روی مواردی که در میانگین پایین ترین امتیاز را آورده اند متمرکز شوید.

پ.ن۱: سنجش مقطعی و یکباره مفاهیمی که به نگرش کارکنان مربوط می شود کارایی نخواهد داشت. زمانی سنجش نگرش کارکنان موثر خواهد بود که به صورت دوره ای اندازه گیری شود. روند یابی شود، اتفاقات و وقایع همزمان بررسی شود(مثلا تغییرات مدیریتی، پیاده سازی یک سیستم،‌بهبود یک فرایند و …) و سپس در خصوص اقدامات بهبود آن تصمیم گیری شود.

پ.ن۲: این ابزار در مقاله ای در آدرس ذیل است تشریح شده است: http://sloanreview.mit.edu/article/measuring-the-benefits-of-employee-engagement/

پیروز و پایدار باشید.

اگر مفید بود با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

1 دیدگاه دربارهٔ «کارت امتیازی التزام(دلبستگی) کارکنان؛ ابزار سنجش و بهبود»

  1. بازتاب: چک لیست سنجش التزام(دلبستگی) کارکنان - قراول، دیدبان رفتار سازمانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *