4 تناسب مهم در مصاحبه استخدامی

طی چند سال گذشته در سازمانهای مختلف، این افتخار را داشتم که ارزیابی های استخدامی متعدد و متنوعی را بر عهده داشته باشم. داستان های عجیب و غریبی نیز رخ داد که هر کدام را شاید بتوان در قالب کتابی منتشر کرد. تنوع آدمهایی که برای یک شغل با یک پروفایل مشخص کاندید می شوند نیز در نوع خود جالب و همین مسئله نقش مصاحبه گر را پر رنگ می کند. درادامه قصد دارم مختصری از آنچه در یک مصاحبه شغلی بايستي در نظر گرفته شود را مطرح کنم.

ابتدا لازم است به تعریف واحدی از خود مصاحبه برسیم. مصاحبه را در روش شناسی های پژوهش یکی از معتبر ترین روش های جمع آوری اطلاعات می دانند و البته یکی از روش هایی که خطاهای ادراکی آن نیز بسیار شدیدتر است. به این معنی که هم مصاحبه شونده و هم مصاحبه کننده به دلیل ارتباط تنگاتنگ و کوتاهی که با یکدیگر دارند احتمال اینکه دچار بسیاری از خطاهای ادراکی شوند، زیاد است. به هر صورت، مصاحبه از دید علمای روش شناسی پژوهش، روشی معتبر برای جمع آوری اطلاعات است، مخصوصا اگر با تجارب زیسته افراد سروکار داشته باشید. دقیقا همان چیزی که در مصاحبه های شغلی ما در پی آن هستیم.

حال آنچه در یک مصاحبه شغلی مهم است را میتوان در قالب سه نوع تناسب مطرح کرد:

1. تناسب شایستگی های شغلی فرد با شایستگی های شغلی مورد نیاز(تناسب فنی)

2. تناسب ارزشها و سیستم ارزشی فرد با فرهنگ سازمانی که قرار است در آن مشغول به کار شود.(تناسب ارزشی)

3. تناسب مشخصه های رفتاری فرد با مشخصه های رفتاری مورد نیاز در شغل(تناسب رفتاری)

4. تناسب مدل رفتاری فرد با مدل رفتاری مدیر مستقیم(تناسب سلسله مراتبی)

Picture2

هر کدام از این موارد چهارگانه را می توان در قالب چندین کتاب بسط داد و در مورد آن صحبت کرد. ولی در اینجا در حد بضاعت و به شرط حیات، در نوشته های بعدی هر کدام از این موارد را به تفصیل بحث خواهم کرد.
پیروز و سربلند باشید.
 
در صورتی که مفید بود با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

1 دیدگاه دربارهٔ «4 تناسب مهم در مصاحبه استخدامی»

  1. محسن خلیلی سامانی

    با سلام محضر آقای دکتر وتمامی سرورانی که این مطلب را می خوانند وبه نظر اینجانب موضوع تناسب سلسله مراتبی که مدل رفتار فرد استخدام شونده با رفتار مدیر بایستی تناسب داشته باشد واقعا مهم ودر جهت کار ضروری می باشد . از راهنمایی آقای دکتر نریمانی تشکر میکنم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *