دلايل و عوامل موثر بر ترك خدمت ناگهاني كاركنان

ترك خدمت از جمله سيگنال‌هاي نامطلوب در نظام مديريت منابع انساني است كه عنايت مقتضي به آن و شناسايي ريشه‌ها و عوامل شكل‌گيري و تحريك ميل به ترك خدمت مي‌تواند مديريت را نسبت به رفع آن‌ها و بهبود زمينه‌هاي ميل به ماندگاري ياري رساند.
اساساً، تجزيه و تحليل نظام مند و مستمر اطلاعات مرتبط با موارد خروجهاي برنامه‌ريزي نشده در يك سازمان (در قالب يك نظام منسجم) علايم و نشانه‌هاي مناسبي را در رابطه با زمينه‌ها و بسترهاي بروز و ظهور آنها عرضه مي‌دارد كه بر اساس آن مي‌توان اقدامات اصلاحي مقتضي را در جهت رفع زمينه‌هاي رواني، اقتصادي، اجتماعي و حقوقي اعمال و نتايج حاصل را جمع‌آوري و ملاك اقدامات آتي قرار داد.
از اين رو، مسئله اصلي آن است كه علل و ريشه‌هاي اصلي شكل‌گيري خروج‌هاي برنامه‌ريزي نشده كدام است و چه اقداماتي را بايد در اين زمينه اتخاذ نمود
بر اساس تحقيقات و مطالعاتي كه در زمينه عوامل و اسباب بروز خروج‌هاي ناگهاني و برنامه‌ريزي نشده انجام شده است، به طور كلي چهار زمينه اصلي در رابطه با اين موضوع وجود دارد. عوامل سازماني و مديريتي، عوامل حقوقي و قانوني، عوامل شخصيتي و رفتاري و عوامل كلان اجتماعي و فرهنگي. نگاره ذيل چارچوب بررسي‌هاي مذكور را نشان مي‌دهد.
اصلي‌ترين زمينه‌هاي شكل‌گيري ترك و يا اخراج از خدمتاصلي‌ترين زمينه‌هاي شكل‌گيري ترك و يا اخراج از خدمت
متغيرهاي مورد بحث در هر يك از اين حيطه‌ها، در گروه‌هاي تخصصي مورد مطالعه قرار مي‌گيرند و در نهايت نتايج از طريق روش‌هاي كيفي تحليل داده با هم ادغام شده و نتيجه‌گيري نهايي صورت مي‌پذيرد. برخي از اين متغيرها در حوزه‌هاي فوق‌الذكر در ذيل اشاره شده است.

متغيرهاي سازماني: فقدان نظام ارزيابي و نيز پاداش و تنبيه، فقدان نظام آموزش، وجود شبكه‌هاي غيررسمي متعدد و غالب، ضعف مديريت، عدم ارتباطات مناسب، تفويض اختيار بيش از حد، بروكراسي بي‌مورد و …

متغيرهاي حقوقي: عدم جامعيت قوانين، ابهام در قوانين، وجود تناقضات در قوانين، امكان برداشت شخصي از قانون

متغيرهاي اجتماعي: شامل متغيرهاي اقتصادي، فرهنگي و سياسي در جامعه مي‌باشد.

متغيرهاي رفتاري: ضعف اخلاق كاري، عدم امنيت شغلي، عدم تعهد و وفاداري، بي‌انگيزگي، تجمل‌گرايي، مادي‌گرايي، فردگرايي، ضعف عقيدتي و اخلاقي و غيره.

اين مطالعات در نهايت به توسعه راهكاريي در هر بخش به منظور كاهش موارد انضباطي و تخلفاتي منجر خواهد شد كه در طول زمان مورد ارزيابي و بازنگري قرار خواهند گرفت.

 بر اين اساس لازم است تا، هر يك از موارد ترك خدمت اختياري (به هر شيوه‌اي) در چارچوب منسجم و جامعي از رويكردهاي مختلف فردي، اقتصادي، اجتماعي و حقوقي مورد مطالعه واقع شده و از خلال نظرات فرد و ديدگاه ساير خبرگان ريشه‌هاي خروج تبيين و در يك نظام دانش جامع گردآوري مي‌گردد كه بر اساس آن اقدامات اصلاحي به منظور رفع علل آسيب‌زا و نامطلوب ترك خدمت‌هاي احتمالي آينده مرتفع مي‌گردد. در اين راستا، توسعه نظام اطلاعاتي مقتضي در جهت پشتيباني از برنامه‌ريزي‌هاي اين حوزه حائز اهيمت مي‌باشد.

رويكرد استدلال مورد محور در تحليلهاي ترك و يا اخراج از خدمت

يكي از رويكردهاي علمي براي تعيين راهكارهاي لازم جهت رفع علل و عوامل ترك خدمت كاركنان رويكرد استدلال مورد محور(Case Based Reasoning) است. الگوي استدلال مورد محور، يكي از مفاهيم مهم در شكل‌گيري يك سازمان يادگيرنده است. در اين رويكرد اطلاعات سازمان در رابطه با يك موضوع خاص جمع‌آوري و در پايگاه موردهاي سازمان ذخيره مي‌گردد. در صورت بروز مشكل و مورد جديد، اين مسئله با حافظه سازمان در اين زمينه مقايسه مي‌گردد. در صورتي كه مورد مشابه آن پيشتر در پايگاه موردهاي سازمان وجود داشته باشد، فرآيندهاي لازم اتخاذ مي‌گردد و در غير اين صورت، مورد مطرح شده مورد كنكاش قرار مي‌گيرد و تصميمات اتخاذ شده در اين باره در پايگاههاي موردهاي سازمان ذخيره مي‌شود. به اين ترتيب دانش سازمان در موارد مختلف جمع‌آوري و مورد بهره‌برداري همگان قرار مي‌گيرد. الگوي اين رويكرد در نگاره ذيل نشان داده شده است.

رويكرد استدلال مورد محور در تحليلهاي ترك و يا اخراج از خدمت

 

 

پيروز و سربلند باشيد.

اگر مفيد بود با دوستان خود با اشتراك بگذاريد.

2 دیدگاه دربارهٔ «دلايل و عوامل موثر بر ترك خدمت ناگهاني كاركنان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *