منابع و روشهاي تأمين نيرو از داخل

بسياري از مؤسسات كه با استفاده از روشهاي جايگزيني كارمنديابي، نتوانسته‌اند مشكل كمبود نيروي انساني خود را حل كنند، به دنبال تأمين نيروي انساني از منابع داخل مي‌روند. بسياري از سازمانها ممكن است به دلايل مالي يا انگيزشي نيروي انساني به تأمين نيرو از داخل بپردازند. در اين روش موارد زير قابل بررسي مي باشند:

  • كاركنان موجود: كاركناني كه از قبل در سازمان مشغول خدمت هستند بهترين روش جهت تأمين نيرو از داخل هستند. اين كاركنان ممكن است پستهاي خالي را از طريق ارتقاء، پيشرفت شغلي يا انتقال پركنند. به علاوه آنها كساني هستند كه به صورت بالقوه نامزد پست هايي كه ممكن است اعلام شوند، هستند. در اين حالت از دو فن اعلان شغلي و داوطلبي شغلي استفاده مي‌شود. در اعلان شغلي، پستهاي خالي به همه كاركنان اعلام مي‌شود و در اين اعلان كه بصورت اطلاعيه مي باشد، اطلاعاتي از قبيل شرح شغل، پايه حقوقي، مزايا و … بيان مي‌شود.  در داوطلبي شغلي افراد با سنجش مهارتها و توانائيهاي خود و بررسي فهرست پستهاي سازماني، آمادگي خود را جهت احراز پستها اعلان مي دارند.
  • مراجعه كاركنان قبلي: در كشورهاي صنعتي ديده مي شود كه هر هفته هزاران كارمند و كارگر كه از كار خود بطور موقت منفصل مي شوند، مجدداً جهت انجام شغل قبلي خود فراخوانده مي شوند. دعوت مجدد از كاركنان قبلي يا كساني كه بطور موقت از سازمان خارج شده بودند، يكي از روشهاي كارمند يابي از منابع داخلي است كه هزينه چنداني براي سازمان ندارد. ضمن آنكه سازمان اين افراد را به درستي مي شناسد و از توان بالقوه و بالفعل آنها آگاه است،
  • انتقال و ارتقاء: ارتقاء، عبارتست از تغيير پست از يك سطح به سطح بالاتر كه همراه با ارتقاء حقوق شخصي مي باشد. اين كار باعث انگيزش بيشتر افراد سازماني مي شود و روحيه خوبي را به كاركنان مي دهد. البته در صورت نامناسب بودن اين حركت، ناكامي شديد بر كارمندان مستولي خواهد شد. انتقال داخلي نيز به حركت افقي كارمندان درون سازمان اطلاق مي شود. در اين حركت كارمند از شغل خود به پستي هم طبقه با پست خود مي رود. در واقع انتقال داخلي نوعي گردش شغل مي باشد كه باعث گسترش توانمنديهاي افراد و گسترش افق ديد آنها خواهد شد. 

پيروز و سربلند باشيد.

اگر مفيد بود با دوستان خود به اشتراك بگذاريد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *