پست میهمان: غلبه بر تعارض در محیط کاری

نوشته: جفری ففر

ترجمه و تلخیص: وحید طالبی رستمی-دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت پروژه دانشگاه تهران  

اینکه چقدر ایده شما خوب هست یا اینکه نیّت خوبی با ارائه آن ایده دارید، مهم نیست! به هر حال کسانی درون یا بیرون سازمان وجود دارند که با این ایده مخالفت می کنند. برای عملی کردن این ایده ها، اغلب باید با کسانی که رقابت را دستور کار خودشان قرار داده اند، رو در رو شوید. نویسنده مقاله با بررسی رفتار سازمانی در تجربه کاری خود، به تکنیک ها و قوانینی برای مقابله با تعارض در سازمان رسیده است:

  • تمرکز اصلی خود را روی اساسی ترین اهداف بگذار.

بسیار ساده می شود از اقدامات دیگران خشمگین شوید و فراموش کنید که از ابتدا به دنبال چه بودید. به این فکر کنید که برنده شدن (در یک تعارض) چگونه به نظر می رسد؟ اگر تعارض به پایان رسید و شما فهمیدید که در تعارض برنده شده اید، این برنده شدن چگونه است؟

  • سر چیزهایی که ارزش ندارند، دعوا نکن.

  • از نقطه نظر دیگران هم به مسئله نگاه کن.

گاهی اوقات، افراد به خاطر تفاوت شخصیت هایشان با هم دعوا می کنند، اما اغلب هر یک دلیلی برای بودن در تعارض دارند. این مسئله به فهم شما از اهداف و معیارهای آنها کمک می کند که نیازمند دیدن دنیا از دریچه دید آنهاست. نیت ها را بدخواهانه یا غرض ورزانه تعبیر نکنید. به این مثال توجه کنید. در صنعت نرم افزار کشمکش مداومی ما بین مهندسان و مدیران فروش بر سر زمان پخش محصول وجود دارد. اغلب مهندسان به دلیل اینکه به دنبال طراحی و تولید محصول بی نقصی هستند، پخش محصول را به تعویق می اندازند چون که کیفیت محصول نهایی، حاصل کار آنهاست. از طرفی، مدیران فروش به خاطر تولید درآمد، پاداش می گیرند. بنابراین آنها به دنبال این هستند که ابتدا محصول را بفروشند و سپس نقایص برطرف شوند. همانطور که می بینید، هر یک از طرفین به دنبال منافع معقولی سازگار با پاداش ها و آموزش های حرفه ای خودش است، هیچ کدام از روی عمد به دنبال بدتر کردن اوضاع یا ایجاد تعارض نیستند.

  • به این مثل قدیمی وفادار بمان: دوستانت را نزدیک خود نگه دار و دشمنانت را نزدیک تر.

لیندون جانسون، رئیس جمهور سابق آمریکا، رابطه دشواری با رئیس همیشه خطرناک اف.بی.آی (چون برای همه، یک پرونده محرمانه داشت) جی ادگار هوور داشت. وقتی از او سوال کردند که چرا وقتش را صرف صحبت با هوور می کند، اینطور پاسخ داد: "بهتر است که او را داخل چادر داشته باشیم تا برای خارج (از چادر) مشکل آفرینی کند تا اینکه خارج از چادر باشد و برای داخل مشکل آفرینی کند." پیروی کردن از این نصیحت دشوار است زیرا مردم طبیعتاً دنبال ارتباطات راحت و دوری از ناراحتی هستند. در نتیجه، ما از رابطه با افرادی که با ما مخالفت هایی دارند، اجتناب می کنیم؛ که اصلا فکر خوبی نیست. ما نمی توانیم از افکار و اقدامات دیگران سر در آوریم اگر با آنها درگیر نشویم.

  • از حس شوخ طبعی استفاده کن تا از وخامت اوضاع کم کنی.

زمانی که رونالد ریگان برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نامزد شد، مسن ترین فردی بود که تا به حال برای انتخابات نامزد می شد. در جریان مناظره ای با نامزد دموکرات ها، فردی پرسید: "آیا فکر می کنید در انتخابات پیش رو، سن شما، برایتان مشکل ایجاد کند؟" ریگان پاسخ داد: "قصد ندارم از جوانی و بی تجربگی رقیبم برای مقاصد سیاسی بهره ببرم."

با تعارض روبرو شوید: به هر حال با تعارض در سازمان روبرو می شوید. اجتناب ناپذیر است. ولی اگر این قوانین ساده – و البته در اجرا سخت – را به خاطر بسپارید،  می آموزید که به صورت بهره ور یک تعارض را هدایت کنید. حل تعارض در سازمان، جلوگیری از ضرر و در نتیجه منفعت را به دنبال دارد زیرا تعارض، تمرکز کارمندان و مدیران را از راهبردها و اهداف اصلی سازمان دور می کند.

موفق باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *