مزايا و معايب همكار بودن با همسر

كار كردن با همسر در يك محيط كار مزايا و معايب خاص خودش را دارد.  نشريه رفتار سازماني در شماره 33 خود كه در سال 2012 منتشر كرده است در مقاله اي جالب به اين مبحث پرداخته است. 

از ديد نويسندگان اين مقاله مبحث «همكار بودن با همسر» از مباحث مغفول مانده در حوزه رفتار سازماني است كه نياز به مطالعات بيشتري دارد. اين محققين در مقاله‌ي خود مواردي همچون خستگي عاطفي، حمايت اجتماعي، تعارض كار-خانواده و فرسودگي شغلي را بررسي كرده اند.

در اين مقاله فرض شده كه همكار بودن زوجين و كار كردن آنها در يك محيط كاري، سطح بالاتري از يكپارچگي كار-زندگي، سطوح پايين تري از تعارض كار-زندگي و سطوح بالاتري از منابع حمايت هاي عاطفي را فرآهم مي‌آورد.

با اين مفهوم كه زماني كه دو نفر در يك سازمان مشغول به فعاليت باشند، چالش هاي كمتري در خصوص يكپارچه كردن كار و زندگي خود خواهند داشت و همچنين در موقع بروز مشكلات كاري مي توانند از حمايت هاي عاطفي يكديگر برخوردار شوند. همين نوع از حمايتهاي عاطفي به عقيده محققين منجر به سطوح پايين تري از خستگي هاي عاطفي خواهد شد. خستگي عاطفي به اصطلاح يك حالت مزمن تخليه جسمي و روحي است كه از كار بيش از حد و يا استرس مداوم ناشي مي شود. اين خستگي هم به صورت فيزيكي و هم به صورت احساسات رواني بروز پيدا مي كند.

در ميان دو نمونه شغلي متفاوت، محققان دريافته اند كه همكار بودن با همسر در يك محيط كاري منجر به سطح بالاتري از حمايت ابزاري[1]  و اشكال متفاوت تعارض كار-خانواده مي‌شود. همچنين آنها دريافتند كه تعامل ميان حمايت همسري و تعارض كار-خانواده با خستگي عاطفي در ارتباط است.

به زبان ساده بر اساس نتايج اين مقاله، فرضيات ابتدايي محققين تا حدود زيادي مورد تاييد قرار ميگيرد كه علي رغم مسائل و مشكلاتي كه ممكن است براي طرفين و يا سازمان اايجاد شود، مزايايي نيز دارد كه با كاهش تعارض كار و خانواده، ميزان خستگي عاطفي افراد نيز به ميزان زيادي كاهش خواهد يافت.

اين مقاله بيشتر روي مزاياي چنين پديده اي تاكيده كرده كه البته معايب تا حدودي روشن است كه يكي از مهمترين آنها، تحت تاثير قرار گرفتن روابط آنها به خاطر مسائل كاري است.

6-Tips-to-Work-Successfully-with-Your-Spouse-pa

 

در حالت كلي مي توان در خصوص همكار بودن با همسر چندتوصيه به شرح ذيل داشت:

1. سعي كنيد كار و زندگي را از يكديگر تفكيك كنيد. كار سختي است ولي بررسي سوابق نشان داده كه شدني است.

2. حفظ احترام طرف مقابل در همه شرايط: گاه ديده مي شود دو طرف در جهت تامين منافع واحد يا اداره‌ي خود، رابطه شخصي خود را با همسر خود به نوعي ناديده مي انگارند و به عبارتي توصيه بند يك را به حد افراطي به اجرا مي گذارند.

3.  حفظ  فرديت: گاه نزديكي بيش از حدو دو نفر نيز ممكن است آنها فرديت خود را از دست بدهند. گاه ديده شده كه دو طرف براي اينكه بتوانند فرديت خود را در محيط كار حفظ كنند، به صورت مجزا از يكديگر به سر كار مي روند(به عقيده روانشناسان حفظ فرديت و هويت فرد چه در رابطه خانوادگي و چه در رابطه كاري ضروري بوده و به بلوغ افراد كمك خواهد كرد).

4. كار كردن در ادارات و يا واحدهاي مجزا: بهترين توصيه اين است كه دو طرف در يك سازمان كار نكنند. ولي اگر چنين مسئله اي هم رخ داد بايستي سعي شود حتي الامكان در واحدهاي مختلف فعاليت كنند.

5. زندگي مهم تر از كار است. فراموش نكنيم كه هر چه كه شود، زندگي شخصي از زندگي كار مهمتر است. اولويت اول بايستي زندگي شخصي باشد. در اين مسير بايستي ساختار قدرت پذيرفته شده توسط دو طرف حفظ شود. حيطه فعاليتها، روابط حكمراني و …

شاد و پيروز باشيد.

 

 

 

 


[1] Spousal Instrumental Support

 

اگر مفيد بود با دوستان خود به اشتراك بگذاريد.

 

 

7 دیدگاه دربارهٔ «مزايا و معايب همكار بودن با همسر»

  1. سلام وتشکر
    خیلی جالب بودفقط یک پارادوکس هست
    کار کردن با همسر در یک محیط کار از یک طرف مفید تلقی شده است ولی از طرف دیگر کار کردن در ادارات و یا واحدهای مجزا توصیه شده؟

    1. با سلام
      ضمن تشكر از حضرتعالي به جهت وقتي كه صرف نموديد و همچنين نظر ارزشمند جنابعالي، درست است كه مزايا و معايبي دارد كه در مقالات مختلف نيز به آنها پرداخته شده است ولي گاهي پيش مي آيد كه تحت شرايطي دو طرف مجبور مي شوند در يك سازمان كار كنند در اين شرايط، يكي از راهكارها جهت حداقل كردن معايب، كاركردن در ادارات يا واحدهاي مجزا است.
      ضمن سپاس و تجديد احترام

    2. آقای دکتر رشیدی
      در صورتی که در یک سازمان ولی در واحدهای مجزا فعال باشند، در عین حال که فردیت حفظ میشه و در عین حال احتمال رودر رویی مستقیم شغلی (به این معنی که هر دو تصمیم گیرنده در موضوعی خاص باشند، و نظرات مختلفی نسبت به یک موضوع داشته باشند) هم کاهش پیدا می کنه، از فاصله نزدیک هم با دغدغه های شغلی یکدیگر ارتباط برقرار خواهند کرد.

  2. بنده هم به دليل تجربه اي كه در اين مورد دارم پيشنهاد مي كنم كه اگر با يك همكار ازدواج كرديد حتما" حتما" در واحدهاي كاملا " مجزا (حتي الامكان در ساختمانهاي مجزا) فعاليت كنيد .

  3. بازتاب: مزایای پست میهمان - user friendly

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *