خلاصه پادکست HBR: سه سوال مهم در خصوص برندسازی شخصی

مترجم: زهره کافی، دانشجوی کارشناسی ارشد MBA دانشگاه علامه طباطبایی

 در این پادکست هم با میزبانی دن و آلیسون و مهمان آن‌ها دوری کلارک ،۳سؤال مطرح شد و حین پاسخگویی در مورد آن بحث شد.

دوری کلارک(Dorie Clark) یکی از مشاوران شناخته‌شده در حوزه بازاریابی استراتژی است که مقالات او اغلب در مجله دانشکده کسب‌وکار هاروارد(HBR)، تایم(TIME)، اینترپرینر(Entrepreneur) و وبلاگ نشست جهانی اقتصاد منتشر می‌شود. دوریکلارکاستاد دانشکده کسب‌وکار دانشگاه دوک (Duke)  بوده و یکی از متخصصان حوزه برند شناخته می‌شود که کتاب‌های مشهور او بانام‌های کارآفرینی شما، بازآفرینی شما و استند اوت(Stand out)  از پرفروش‌ترین کتاب‌های واشنگتن‌پست بودند. دوری توسط نیویورک‌تایمز به‌عنوان متخصص در بازسازی خود و کمک به دیگران برای تغییر در زندگی خود معرفی شد. او مشاور و سخنران استراتژی بازاریابی برای مشتریان ازجمله گوگل، مایکروسافت، دانشگاه ییل، Fidelity، وزارت خارجه ایالت متحده و بانک جهانی است.

 سوال اول: تغییر برند چگونه است؟

فردی که به دنبال پیشرفت بیشتر به‌عنوان رهبر در شرکت خود است اما به دلیل شخصیتی که دارد هیچ‌کس او را جدی نمی‌گیرد برای اینکه این وضعیت تغییر کند او باید خودش را تغییر دهد همکارانش او را این‌طور می‌شناسند که او شوخ‌ترین و خنده‌دارترین شخص در محل کار است برای اینکه این تغییرات سریع‌تر صورت بگیرد باید این موضوع را به همه اثبات کند که این موضوع شوخی نیست و دیدگاه همکارانش را نسبت به خود اصلاح کند.

 جواب مهمان برنامه:

تغییر دادن برند شخصیت کار بسیار مشکلی است. البته این برای رهبران سطح بالاتر به‌مراتب آسان‌تر است به‌هرحال رئیس هستند ولی افراد سطح پایین‌تر بهتر است که کمی جدی‌تر باشند تا توسط دیگران جدی گرفته شوند.

 آلیسون پیشنهاد کرد که آن خانم باید دو تا از همکارانش را بیاورد  و راجع به شخصیتش از آن‌ها سؤال کند و نظر واقعی‌شان را در مورد خودش بپرسد و اینکه چطور می‌تواند خودش را تغییر دهد تا بتواند با شکل‌گیری شخصیت جدیدش در کارش به‌عنوان رهبر بهتر عمل کند.

 مهمان دوری کلارک پیشنهاد می‌کند که آن خانم این‌طور می‌تواند خودش را نشان دهد که در شرکت در هنگام غذا خوردن با افراد و یا شرکت در کنفرانس و یا شرکت در جلسات با رهبران سطح بالاتر تصویر بهتری از خود ارائه دهد.

 سؤال دوم

مربوط به مدیر تولید باتجربه یک شرکت فناوری است که می‌خواهد از محدوده شغلی خودش به یک بخش دیگری با همان پوزیشن یا بالاتر برود تا آن بخش را هم رهبری و هدایت کند ( درواقع یک‌جور تقابل متخصص با غیرمتخصص )

 جواب مهمان برنامه:

میزبان‌ها پیشنهاد کردند که شخص اجراکننده باید یک نموداری درست کند و ببیند منافعش چیست نقاط قوت و ضعف چیست و …

 مشاغل درواقع مانند بازار بورس است و بستگی به میزان تحمل ریسک فرد دارد برای تغییر موقعیت در حوزه تجارت باید بتوانی اطلاعات و دانشت را منتقل کنی و آن را به نفع خودت بازی کنی.

 چگونه یک بخش از شرکت که خوب کار می‌کند می‌تواند به بخش دیگر کمک کند؟ خیلی مهم است که تو وقتی یک قابلیتی را داری بتوانی خودت را نشان دهی.

 سؤال سوم و در واقع پرکابرد ترین سوال

مربوط به یک خانم کارمند در یک شرکت حقوقی است که می‌خواهد درزمینه کارش پیشرفت کند اما نمی‌تواند چون باوجودی که همکارانش فکر می‌کنند او در حیطه شرکت خوب کار می‌کند ولی در ارتباطات خارجی با افراد بیرون شرکت و مسائل خارج از شرکت مشکل دارد. 

 جواب مهمان برنامه:

دوری پیشنهاد کرد که:

بهترین راه برای فروش خود، رشد و ارتقاء خود در خارج است شما می‌خواهید افراد در موردتان صحبت کنند اینکه چقدر خوب کار می‌کنید و …

 اشتباهاتی که خانم‌ها در کارشان انجام می‌دهند این است که شغل و موقعیت خود را فدای وظایف محوله می‌کنند.این کارمند زن باید بیشتر با خارج از شرکت ارتباط بگیرد.

چیزی که یک کارمند خوب را از یک کارمند عالی متمایز می‌کند فقط این نیست که چقدر دانش و مهارت دارد بلکه شناخت مردم و چگونگی ارتباط با آن‌ها هم اهمیت دارد.

هرچه که ارتباطاتمان قوی‌تر باشد و بتوانیم مشتری بیشتری جذب کنیم و پول بیشتری برای شرکت بیاوریم ‌می‌توانیم ادعا کنیم که در کار خود بهترین هستیم.

 پس همه‌چیز مربوط به شبکه‌سازی و ایجاد روابط در خارج از شرکت است.

 میزبان‌ها گفتند کسانی که رهبر می‌شوند افرادی هستند که دوست‌داشتنی هستند و بقیه از آن‌ها خوششان می‌آید متخصص و شناخته‌شده هستند.

پس اگر درزمینه کارت شناخته‌شده و قابل‌احترام باشی موفق خواهی بود.

 تغییر شخصیتی و شغلی معمولاً ممکن است ۳تا ۵سال طول بکشد اکثر مردم در دو سال اول تسلیم می‌شوند و ادامه نمی‌دهند اما برای اینکه بتوانیم تغییرات لازم و مؤثر را در شخصیتمان ایجاد کنیم باید باحوصله ادامه بدهیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *