هومیوپاتی چیست؟

هومیوپاتی ( Homeopathy) یا "مشابه درمانی"، روش درمانی خاصی است که در آن با ایجاد تحریک دقیق سیستم ایمنی و حیاتی بیمار و یا به عبارتی دیگر سیستم عصبی و روانی و یا سیستم ایمونولوژی، فرد را به سمت بهبودی سوق می‌دهد. به عبارت دیگر بیمار از طریق تحریک قوای حیاتی و دفاعی خود، درمان می‌شود. در تعریفی دیگر هر دارویی بتواند در انسان سالم ایجاد علامت کند، می‌تواند همان علامت را در فرد بیمار درمان کند. به طور مثال اگر شما یک پیاز را پوست بکنید، علایمی مانند سوزش چشمها، خارش و ابریزش از چشم و بینی پیدا می کنید و یا عطسه کنید. حال اگر فردی علایم مشابهی در زمان سرماخوردگی داشته باشد مانند ابریزش بینی، چشم های گریان و عطسه داروی الیوم سپا(Allium cepa) یا پیاز قرمز به بدن شما کمک می کند بهبود یابید. این روش را ساموئل کریستین هانمن (پزشک آلمانی) در اواخر سده‌ی هجدهم در آلمان ابداع کرد. روش هومیوپاتی براساس قانون همانندها یا همسان‌ها بنا شده است. این قانون می‌گوید هر ماده‌ای‌ که در بدنِ فرد سالم نشانه‌هایی از بیماری خاصی ایجاد کند، چنانچه با دز بسیار پایینی برای فردی بیماری که همان علائم را دارد تجویز شود، او را درمان خواهد کرد.هومیوپاتی به عنوان طب سنتی آلمان شناخته می‌شود. سازمان بهداشت جهانی به عنوان طب جایگزین و مکمل از آن نام می‌برد. طب جایگزین یعنی رشته‌هایی مثل طب سوزنی و هومیوپاتی که حتی می‌توانند در شرایطی جایگزین درمان‌های عادی و رایج شوند. افرادی‌ که از این شیوه بهره می‌گیرند، بر این باورند که بدن انسان توانای شفای خودش را دارد، یا درواقع: همانند، همانند را شفا می‌دهد.

 هومیوپاتی یک طب کل نگر است که بیمار بر اساس کلیت فرد که شامل مشکلات و خصوصیات جسمی و در عین حال روحیات، رفتارها و شخصیت وی می باشد بررسی می شود. به طور مثال وقتی بیماری با میگرن مراجعه می کند. برای پزشک هومیوپات فقط سردرد مهم نیست. علاوه بر انواع درد مثل ضربانی، چکشی و … و محل دقیق سردرد که از وی سوال می شود کل پیشینه بیماری وی به همراه اخلاقیات، رفتارها و عادت ها از وی سوال می شود. از این دیدگاه مشکلات جسمی بیمار به هیچ وجه جدای از مسائل عصبی و خلقی وی نیستند و این دو ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. هر بیماری یک ویژگی ذهنی و یک ویژگی عاطفی دارد.

به‌همین‌دلیل، پزشک افزون بر علائم جسمی، از احوال ذهنی و عاطفی هم می پرسد. همچنین با توجه به ویژگی‌های فردی و وضعیت عمومی، شما را معاینه خواهد کرد.در قوانین هومیوپاتی استعدادهای شخصیتی زمینه ای برای ابتلا به بیماریهاست.درمان هومیوپاتی براساس شخصیت افراد، آنها را در گروههایی متفاوت قرار می دهند. داروها در هومیوپاتی براساس همین شخصیتها و استعدادهای زمینه ای تجویز می شوند نه برچسب بیماریها. تمام خصوصیات ذهنی روحی سابقه life style فرد و دردهای ظاهرا بی ربط در یک فرد به احتمال زیاد جزیی از بیماری اصلی باشند و همه اینها در جلسه بررسی فرد مورد توجه قرار می گیرند.

آنچه مسلم است اینکه انسان تحت تأثیر محیط و وراثت قرار می گیرد تجربه های آموخته شده دوران کودکی تعامل با والدین و احساس او از دیگران و از خودش که بر تحول روانی فرد تأثیر می گذارد. احساس فرد در زمینه تعامل با دیگران براساس احساسی است که درباره خویش و باورهایی است که نسبت به دیگران از طریق تربیت خانوادگی به او آموخته شده است، همچنين ذكر اتفاقات مهم زندگي كه با فاصله كم قبل و يا همزمان با بيماري اصلي رخ داده است بسيار مهم مي باشد اين رخدادها مي تواند شامل شكست عطفي – شكست كاري – فوت عزيزان – ازدواج – طلاق – شوك ناگهاني ناشي از ترس يا خبر بد – جراحي – تغيير محيط زندگي يا كار – … باشد.

داروهای هومیوپاتی که به آنها remedies  گفته می شود  از منابع طبیعی بدست می آید  مثل گیاهان و مواد معدنی… اگر چه هومیوپاتی از مواد طبیعی حاصل می شود، ولی کاملا با طب سنتی متفاوت است. براي درمان يك بيمار چه در شرايط حاد و چه در شرايط مزمن ، پزشك هوميوپات نشانه هاي وي را با تصاوير داروهاي موجود در Materia Medica مطابقت نموده و سپس طبق قانون همانند، دارويي را كه تصويرش بيش از بقيه داروها با نشانه هاي بيمار جور در ميآيد ، انتخاب می کند. پزشك هوميوپات با مراجعه به كتب Repertory یا نرم افزار موجود، مجموعه علايم ( روبريك هاي ) بيمار را جمع آوري نموده و با اشتراك داروهاي موجود در همه روبريكها به داروي مورد نظر ميرسد .

در پست های بعدی به نحوه استفاده هومیوپاتی در مدیریت و مدیریت استعداد پرداخته و سپس شخصیت ها یا کیس ها یا remedies معرفی خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *