بعد مغفول مانده‌ی یک مصاحبه‌ی اثربخش

در تمام جلسات مصاحبه اي كه تا كنون به عنوان مصاحبه كننده شركت داشته ام يك چيز مشترك بوده است. هميشه تمركز بر جواب هايي است كه از مصاحبه شونده سوال مي شود و فرد متقاضي كار به آنها پاسخ مي دهد. برخي كمي از اين پيشرفته تر برخورد مي كنند و رفتارهاي متقاضي كار نيز توجه مي كنند كه اغلب با انحرافات ناشي از كليشه ها و طبقه بندي ها نيز همراه خواهد شد و از مسير اصلي خود دور خواهند شد.

طي هفته گذشته تعداد زيادي مصاحبه با متقاضيان كار براي يكي از شركتهاي صنعتي انجام دادم. دقيقاًٌ مثل هميشه، تلاش كردم خيلي علمي با قضيه برخورد كرده و كمتر دچار انحراف شوم.

معمولاً‌عرف است در پايان مصاحبه موقعي كه سوالات مصاحبه كننده به پايان مي رسد و مي خواهد به مصاحبه شونده پايان مصاحبه را اعلام كند،‌گفته مي شود "شما سوالي نداريد؟" كه خب جواب مورد انتظار نيز است كلمه "نه!" است. ولي نكته اينجاست بخش اعظمي از مصاحبه مي تواند ادامهِ همين سوال باشد. جايي كه از مصاحبه شوند سوال مي شود شما سوالي نداريد و وي مي تواند با سوالات خود عمق دانش، ميزان اطلاع وي از فعاليت هاي شركت و بسياري از عوامل را آشكار سازد.

مشابه اين مورد را در كلاسهاي آموزشي نيز مشاهده مي كنيم. معمولاً استاد يا مدرس كلاس از سوالات دانشجويان به عمق دانش و دقت آنها پي برده و ميزان هوش دانشجويان را از روي سوالاتي كه مي پرسند حدس مي زند.

همين اصل در مصاحبه ها هم مي تواند صادق باشد. البته برخي مواقع اين برخي مصاحبه شونده ها سوالاتي از قبيل اينكه مثلا آينده شركت در 10 سال آينده را چگونه پيش بيني مي كنيد؟ آيا به نظر شما من در اين شركت مي توانم مفق شوم و به خواسته هاي خود برسم؟ اگر كار جديد به من پيش نهاد شود كه شرايط بهتري از اينجا دارد به من اجازه مي دهيد كه استعفا دهم و خيلي سوالات ديگر كه معمولا به سادگي از كنار آنها مي گذريم در صورتي كه مي توان با بهره گيري از همين سوالات مصاحبه بسيار عميق و معتبري داشته باشيم.

مصاحيه شغلي يكي از مهمترين فرايندهاي نظامهاي مديريت منابع انساني است. بنابراين بنا به تجربه به نظرم بهتر است براي داشتن يك مصاحبه موثر به جاي پرسيدن سوالاتي كه حتي خود‌ مصاحبه كننده نيز  به سختي مي توانند به آن جواب دهند، بخش عمده اي از وقت را به مصاحبه شونده اختصاص دهيم تا وي سوالات خود را بپرسد و بخشي از ارزيابي را از اين طريق انجام دهيم.

2 دیدگاه دربارهٔ «بعد مغفول مانده‌ی یک مصاحبه‌ی اثربخش»

  1. سلام. با نظرتون موافقم و این کاستی ها رو ناشی از ریشه عمیق فرهنگیمی دونم که برمصاحبه های ما حاکمه.حتی اونهایی که خیلی ادعای داشتن مصاحبه اثربخش دارند. در پایان مصاحبه های ما شرایط برد برد بوجود نمیاد چون مصاحبه کننده ناخوداگاه دید کهتر و مهتر بامصاحبه شونده داره و همین جریان مصاحبه رو جهت می ده.

  2. بازتاب: شيوه‌ي بيان نقاط ضعف در مصاحبه - قراول، دیدبان رفتار سازمانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *