چگونه خارج از جعبه فکر کنیم؟

خیلی از ما این معمای جعبه را دیده ایم. 9 نقطه کنار هم قرار گرفته اند و از ما خواسته می شود با 4 حرکت خودکار بدون اینکه از روی صفحه کاغذ برداشته شود، این 9 نقطه را بهم وصل کنیم. اغلب در چند دقیقه اول نمی توانیم این کار رو بکنیم. چرا؟ چون درون جعبه یا چهارچوب فکر می کنیم. چارچوبی که اساسا وجود خارجی ندارد. تصور می کنیم حتما باید درون این مربع خطوط را بکشیم. مربعی که فرضی است. picture3اساسا وجود خارجی ندارد.

این همان نقشه های ذهنی است که باعث میشوند ما نتوانیم راهکارهایی به گونه ای دگر را در ذهن بررسی کنیم. شاید این را شنیده باشید که دانشجویان هر رشته ای کمترین خلاقیت درون آن رشته دارند. اینها همه حکایت از جعبه های نامرئی دارند که ما را محدود کرده اند.

برای شکستن این جعبه خیالی راه حلهایی پیشنهاد می شود که در این نوشته قصد دارم برخی از آنها را مرور کنم.

در مورد صنعتهای دیگر مطالعه کنید

همیشه از پیشرفتها و روندها از صنایع دیگر و حتی به ظاهر بی ربط آگاه باشید. مثلا در حوزه تحصصی من، مدیریت منابع انسانی، آمدن تکنولوژی ماشین های بدون راننده در 10 سال آینده چه تاثیری خواهد داشت. این روز خیلی دیر نیست. سازمانها با آمدن این تکنولوژی در دسترس و ارزان قیمت با چه چالش هایی مواجه خواهند شد، در حوزه مدیریت منابع انسانی یا رفتار سازمانی چه ریسکهایی بروز خواهند کرد؟ این یک مثال ساده است. مثالهای بیشمار دیگری را نیز می توان شمرد. 

به راه های خطا نیز فکر کنید

همیشه در حل مسئله ما به راه های درست فکر می کنیم، سعی می کنیم راه های خطا در همان ابتدا مسیر از ذهنمان بیرون کنیم ولی خیلی وقتها راه حل در همان راه های خطاست.  برای حل یک مسئله چه راه های خطایی وجود دارند. سعی کنیم اساسا زمان خاصی را به راه های خطا فکر کنیم. وقتی بگذاریم و راه های خطار را بیابیم.

از بچه ها در مورد مسئله سوال کنید.

شاید کمی خنده دار باشد، ولی بچه ها جعبه های کمتری در ذهن خود دارند. آنها کمتر درگیر چارچوبها یا محدودیتهای از پیش تعریف شده ای که گاه اساسا وجود ندارند، هستند. آنها آزاد فکر می کنند.

به مسئله بیشتر از راه حل فکر کنید

هرچقدر در زمان شناسایی و طراحی وقت بیشتری بگذاریم، در زمان اجرا اسوده تر خواهیم بود. این یک قاعده است. یک اصل، یک ضرب المثل. این راه برای فرار از جعبه های از پیش ساخته شده نیز مفید هستند. بیشترین زمان را برای فرموله کردن مسئله بگذاریم تا حل آن. خیلی وقتها راه حل در خود مسئله نهفته است. 

این مجموعه کامل نیست، موارد دیگری نیز میتوان به آن اضافه کرد تا بتوان خارج از چهارچوب فکر کرد و مسائل را با رویکردی خلاقانه تر حل نمود. اگر شما هم راه حلی دارید با من به اشتراک بگذارید.

پایدار باشید.

با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *