مشخصه هاي يك سازمان بالغ چيست؟

براي بلوغ سازماني تعاريف و مولفه هاي مختلفي بيان شده است. منظور از سطح بلوغ سازمانی، درجه برخورداری سازمان از سیستم ها، فرآیندها، تجارب و رویه های تعریف شده در انجام فعالیت های روشمند و سیستماتیک است.

شايد كمي مفهوم انتزاعي يا گنگ باشد ولي اگر نيم نگاهي به ابعاد آن بيندازيم مي توانيم حتي شرايط فعلي سازمان خود را نيز بررسي كنيم كه چقدر سازمان ما بالغ است. شش مولفه كليدي را مي توانيم براي بلوغ سازمان ذكر كنيم. 

can-stock-photo_csp5272635

درجه فرآیندگرایی سازمان

بیانگر میزان محوریت فرآیندها و رویه های از پیش تعریف شده در سازمان، تعامل مثبت بین اجزای سازمان جهت انجام فعالیت ها و نیز برخورداری از ساختارهای مشخص و تسهیل کننده این امر است.

درجه مشتری گرایی سازمان

بیانگر میزان محوریت تفکر و فرهنگ مشتری مداری در سازمان، توجه به خواسته ها و نیازمندی های مشتریان و نیز برخورداری از ابزارهای مناسب برای سنجش و ارزیابی نظرات و بازخوردهای مشتریان است. در حقیقت، نقطه هدف نهایی در اجرای استراتژی های سازمانی همانا مشتری است. البته فراموش نكنيم مشتريان ما به دو دسته دروني و بيروني در حالت كلي تقسيم مي شوند. به عنوان مثال كاركنان سازمان نيز به عنوان بخشي از مشتريان ما هستند.

کیفیت ارتباطات درون سازمانی

بیانگر درجه ارتباطات و تعاملات بین واحدها و اجزای سازمان در انجام فعالیت هایی است که به نوعی با بخش های مختلف مرتبط می باشند. این ارتباطات جهت اطلاع رسانی اثربخش بین واحدها و مشارکت در انجام فرآیندهای سازمانی ضروری است.

فرهنگ مشارکتی یکپارچه

بیانگر میزان مشارکت کارکنان در فرآیند اجرای استراتژی های سازمانی است. موفقیت در اجرای استراتژی بدون دخالت موثر کارکنان محقق نخواهد شد.

درجه هماهنگی و همکاری سازمانی

بیانگر درجه توانایی سازمان در انجام کار تیمی، میزان به اشتراک گذاری اطلاعات بین کارکنان و نیز درجه همیاری و کمک به سایرین در جهت رشد مهارت ها و ارتقای سازمان است.

میزان برنامه مداری سازمان

بیانگر درجه محوریت اهداف شفاف و صریح در بخش های مختلف سازمان و توجه به اجرای برنامه های تعریف شده و مدون به منظور دست یابی به این اهداف است

سازمان خود را بررسي كنيد، چقدر اينگونه است. هرچقدر به اين گزاره ها نزديكتر باشيد، سازمان شما وضعيت بهتري از لحاظ سطح بلوغ دارد.

پيروز و پايدار باشيد.

اگر مفيد بود با دوستان خود به اشتراك بگذاريد.

 

 

2 دیدگاه دربارهٔ «مشخصه هاي يك سازمان بالغ چيست؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *